PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudebně interpretační umění ve výchově a vzdělání - OPDH1H106A
Anglický název: Musical performing arts in education
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (26.09.2020)
Interpretační výkon jako výklad hudebního díla. Východiska interpretace, notový text, jeho vývoj a význam. Interpretační tradice, paradigmata interpretace. Hudební interpretace v elementárním vyučování. Míra svobody v interpretačním procesu. Uplatnění improvizace v hudební interpretaci. Otázky vývoje a směřování hudebně interpretačního umění. Význam hudebně teoretických disciplín, zvláště tektoniky, v procesu tvorby interpretačního výkladu. Analýza a hodnocení hudební interpretace v jednotlivých složkách i v celku. Otázky objektivity a subjektivity takového hodnocení. Otázky volby hudebně–výrazových prostředků a jejich vztah k charakteru interpretovaných děl. Otázky stylovosti interpretace. Otázky historicky poučené interpretace.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (26.09.2020)

Rozvoj tvůrčího interpretačního myšlení a jeho zapojení do pedagogické práce. Osvojení si podnětů pro aktivizaci žáků v procesu hledání prostředků  hudebně interpretačního vyjadřování. Hlubší poznání východisek interpretačního umění, hudebních kompozic, notových textů,  historicko-estetických souvislostí. Rozvíjení schopnosti porozumění hudebním dílům a jejich osobité interpretace.

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (05.12.2023)

BARENBOIM, Daniel. A Life in Music. Arcade Publishing, New York 2003. ISBN 1-55970-674-0

BRENDEL, Alfred. Hudba, smysl a nesmysl. Praha: Volvox Globator, 2016. ISBN 978-80-7511-317-7

BRENDEL Alfred. On Music. Chicago: A Capella Books, 2007. ISBN 13: 978-1-55652-408-0.

DOLMETSCH, Arnold. Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha: SNKLHU, 1958.

ELDER, Dean. Pianists at Play. London: Kahn & Averill, 1989. ISBN 1-87-1082-10-2.

GEBHARD, Hans (ed.) Harenberg Chormusikführer. Vom Kammerchor bis zum Oratorium. Dortmund: Verlags- und Medien GmBH, ISBN 3-611-00817-6.

GISEKING, Walter, LEIMER, Karl. Piano Techique. New York: Dover Publications, 1972. ISBN 0-486-22867-3.

GREGOR, Vít. Klavír – černobílé tajemství interpretace. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2141-8. 22.

KITTNAROVÁ, Olga. Analýza interpretačního výkonu v hudbě. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 1999.

KOGAN, Grigorij M. Před branou mistrovství. Praha: Nakladatelství AMU, 2012. ISBN 978-80-7331-227-5.

MACH, Elise. Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. New. York: Dover Publications, Inc., 1991. ISBN 0-486-26695-8.

MANTEL, Gerhard. Interpretation. Vom Text zum Klang. Mainz: SCHOTT MUSIC GmbH & Co KG, 2007.

NEJGAUZ, Genrich. O umění klavírní hry. Nakladatelství AMU, Praha 2019. ISBN 978-80-7331-515-3

PECHÁČEK, Stanislav. Česká sborová tvorba 1800 - 1950. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-099-4.

PECHÁČEK, Stanislav. Česká sborová tvorba II (Baroko a klasicismus). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-539-3.

PECHÁČEK, S. Česká sborová tvorba III/A (od poloviny 20. století). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7290-932-2.

POLÁK, Pavol. Hudobnoestetické náhlady 18. storočia z hľadiska formovania princípov hudobného klasicizmu. Bratislava: Veda, 1974.

SVOBODA, Čeněk. Historicky poučená interpretace renesanční a barokní vokální hudby. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.

SMOLKA, J. Česká kantáta a oratorium. Praha: Supraphon, 1970.

TICHÁ, Libuše. Slyšet a myslet u klavíru. Praha: Nakladatelství AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.

VALOVÝ, Evžen. Sborový zpěv v Čechách a na Moravě. Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1972.

ZICH, Jaroslav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1975.

Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (26.09.2020)

Východiska interpretace, notový text, jeho vývoj a význam.

Interpretační tradice, paradigmata interpretace.

Hudební interpretace v elementárním vyučování.

Uplatnění improvizace v hudební interpretaci.

Analýza a hodnocení hudební interpretace.

Otázky volby hudebně–výrazových prostředků a jejich vztah k charakteru interpretovaných děl.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (05.12.2023)

Hluboká orientace v oblasti hudenbní interpretace na základě prostudované literatury i vlastních interpretačních zkušeností. Prokázání schopnosti samostatného tvůrčího řešení dané problematiky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK