PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu v hudební pedagogice - OPDH1H105B
Anglický název: Research methodology in music pedagogy
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Veronika Ševčíková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Seznamuje s vybranými klíčovými problémy metodiky tvorby a prezentace odborného textu s důrazem na vlastní publikační a prezentační činnost studenta. Důraz je kladen na rozvoj individuální schopnosti rozumět, vykládat a aktivně užívat dané problematiky oborově i interdisciplinárně. Předmět rovněž motivuje studenty k vlastní publikační a prezentační činnosti a splnění zápočtového úkolu plní funkci kontrolní (textový výstup je podrobně analyzován a komentován, metodologická doporučení mají obecná oborová vyústění).
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Cílem předmětu je seznámit studenty s metodologií hudebně pedagogického a částečně rovněž pedagogického výzkumu v co nejširším kontextu historickém a současném, domácím a zahraničním.

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Základní literatura:

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.

HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.

CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.

ŠEVČÍKOVÁ, Veronika. Studentské odborné texty jako problém. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-766-6.

VÁŇOVÁ, Hana, SKOPAL, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1367-3.

 

Rozšiřující literatura:

DEMARRAIS, K., LAPAN S. D. (EDS.). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.

FUKAČ, Jiří. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: Filozofická fakulta MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5.

CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě: pro studenty pedagogické fakulty Univerzity Palackého. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. ISBN 80-7067-469-5.

MAŇÁK, Josef, ŠVEC, Vlastimil, ŠVEC, Štefan, ed. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005. ISBN 80-7315-102-2.

MCKENZIE, George, POWELL, Jackie, USHER, Robin. McKenzie, GeorgeUnderstanding Social Research: Perspectives on Methodology and Practice (Social Research & Education Studies). London: Falmer Press, 1997. ISBN 0-7507-0720-8.

 

Doporučená literatura:

COHEN, Louis, MANION, Lawrence, MORRISON, Keith. Research Methods in Education. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415583367.

DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka prro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.

HOLAS, Milan, VÁŇOVÁ, Hana, DUZBABA, Oldřich. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.

KATUŠČÁK, Dušan (et al.). Jak psát závěrečné a kvalifikační práce: jak psát bakalářské práce, diplomové práce, dizertační práce, specializační práce, habilitační práce, seminární a ročníkové práce, práce studentské vědecké a odborné činnosti, jak vytvořit bibliografické citace a odkazy a citovat tradiční a elektronické dokumenty. Nitra: Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-45-4.

PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Závěrečný publikační výstup prezentuje osvojené znalosti a dovednosti.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Obsahové celky:

Metodologie hudebně pedagogického a pedagogického výzkumu:

1.      Metodologická východiska výzkumu v hudební výchově a hudební pedagogice,

2.      Vědecký výzkum v pedagogice, výzkum kvalitativní a kvantitativní,

3.      Metody a techniky hudebně pedagogického výzkumu,

4.      Logika pedagogického vědeckého výzkumu a teoretická východiska pedagogického výzkumu,

5.      Realizace výzkumu v hudební pedagogice,

6.      Analýza a diskuse příkladových hudebně pedagogických výzkumů.

 

Metodika tvorby a prezentace odborných textů:

1.      Studentské odborné texty v systému současného českého vysokoškolského studia s důrazem na práce graduační,

2.      Odpovědnost za odborné texty a etika badatelské práce, hlavní znaky odborných textů,

3.      Odborné texty z hlediska jejich koncepce a obsahu,

4.      Citace v textu a bibliografické citace,

5.      Kanonické části odborných textů,

6.      Jazyk a formální úprava odborných textů,

7.      Prezentace odborných textů,

8.      Hodnotitelé a způsoby hodnocení odborných textů,

9.      Odborné texty v oborovém kontextu,

10.   Odborná literatura k tvorbě, publikování a prezentaci odborných textů.

 

Praktická práce s problematickými studentskými odbornými texty.

 

Závěrečný publikační výstup prezentuje osvojené znalosti a dovednosti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK