PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika reálií ve výuce cizích jazyků - OPDG1G211B
Anglický název: Didactics of Cultural Studies as Part of Teaching a Foreign Language
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Záměnnost : ODGER11
Je záměnnost pro: ODGER11
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.08.2020)
Cílem studijního předmětu je představit problematiku formování interkulturní kompetence v didaktice cizích jazyků prostřednictvím výuky reálií. Obsahem je pak představení základního pojmosloví teorie didaktiky reálií, jež je nezbytným fundamentem pro bližší zkoumání zeměvědně orientované didaktiky. Problematika osvojování reálií cílového cizího jazyka s důrazem na jazyk německý je prezentována jak ze synchronního, tak i diachronního hlediska, neboť pro pochopení role didaktiky reálií je třeba znát historické a společenské faktory, které právě tuto oblast cizojazyčné edukace nejvíce v minulosti a i v současné výuce ovlivňují.
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.08.2020)

ALTHAUS, Hans-Joachim. Landeskunde: Anmerkungen zum Stand der Dinge. Info DaF, 1999, Jg. 26, Nr. 1, s. 25 - 36. ISSN 0724-9616.

ALTMAYER, Claus. Kultur als Hypertext: Zu Theorie und Praxis der Kulturwissenschaft im Fach Deutsch als Fremdsprache. München: IUDICIUM, 2004. ISBN 3-89129-418-2.

BAUSINGER, Hermann. Typisch deutsch. 4. Auflage. München: Verlag C. H. Beck, 2005. ISBN 3-406-42148-2. ISBN 3-406-42148-2.

BRIESEMEISTER, Dietrich. Landeskunde - Kulturkunde - Auslandskunde: Historischer Rückblick und terminologischer Überblick. In: Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Kultur und Kommunikation als didaktisches Konzept. München: Kösel Verlag, 1976, s. 138-157. ISBN 3-466-30125-4.

ERDMENGER, Manfred. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X.

GÖTZE, Lutz. Interkulturelles Lernen und "Interkulturelle Germanistik" - Konzepte und Probleme.  Deutsch als Fremdsprache, 1992, Jg. 29, Heft 2, s. 3-9. ISSN 0011-9741.

KRUMM, Hans-Jürgen., Christian. FANDRYCH, Britta. HUFEISEN und Cladia RIEMER (Hrsg.). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 1. Halbband Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter Mouton, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. 2. Halbband Ein Internationales Handbuch. ISBN 978-3-11-020507-7.

MELDE, Wilma. Zur Integration von Landeskunde und Kommunikation im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1987. ISBN 978-3-878-08341-2.

MOG, Paul und Hans-Joachim ALTHAUS (Hrsg.). Die Deutschen in ihrer Welt: Tübinger Modell einer integrativen Landeskunde.Berlin und München: Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49443-2.

NOVÝ, Ivan a Sylvia SCHROLL-MACHL. Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-121-6.

PARRY, Christoph. Menschen, Werke, Epochen. Ismaning: Hueber, 1993. ISBN 978-3-1900-1498-9.

PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV nakladatelství. 2001. ISBN 80-85866-72-2.

PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN80-7178-885-6.

SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-929-1.

THIMME, Christian. Interkulturelle Landeskunde: Ein kritischer Beitrag zur aktuellen Landeskunde-Diskussion.  Deutsch als Fremdsprache, 1995,  Jg. 32, Heft 3, s. 131-137. ISSN 0011-9741.

THOMAS, Alexander. Psychologie interkulturellen Handels. Göttingen: Hogrefe, Verlag für Psychologie, 1996. ISBN 978-3-8017-0668-5.

TRAD, Ahmed Rafik. Tabuthemen in der interkulturellen Kommunikation. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2001. ISBN 3-631-38809-8.

WIERLACHER, Alois und Andrea BOGNER. (Hrsg.). Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (18.08.2020)

1.       Interkulturní didaktika cizích jazyků – cíle a obsah s důrazem na didaktiku reálií

2.       Základní pojmy didaktiky reálií (kultura, empatie, zdvořilost, interkulturní učení, interkulturní kompetence, tabu, kritická tolerance, srovnávání aj.)

3.       Vývoj didaktiky reálií ve výuce cizích jazyků na českém a německy mluvícím území

4.       Pojem reálie, vývoj a současné pojetí přístupů k reáliím

5.       Lingvoreálie jako součást výuky cizích jazyků

6.       Vývoj pojetí reálií v kurikulích od roku 1869 do současnosti

7.       Základní metodické přístupy k výuce reálií, jejich klasifikace a charakteristika

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

- aktivní účast 

- plnění průběžných úkolů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK