PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německé literatury - OPDG1G209B
Anglický název: Didactics of German Literature
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Záměnnost : ODGER09
Je záměnnost pro: ODGER09
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (08.10.2020)
Kurz se zabývá rolí literatury ve vyučování cizímu jazyku a jejími perspektivami, cílí na interkulturní učení se literatuře a literaturou. Stranou nezůstává ani propojení literatury a (literárních) reálií a uchopení literatury jako impulsu k otevření komunikačních témat překračujících možnosti standardních učebnicových textů. Poukazuje na spojení literární výchovy a dalších uměleckých výchov a v neposlední řadě také na propojení literatury a dalších oborů. Cílem kurzu je zprostředkování literatury jako reprezentanta cílové kultury, prohloubení vědění o didaktických zásadách a principech práce s cizojazyčným literárním textem na základě různých modelů literární komunikace vycházejících z perceptivní/recepční estetiky; tradičních analýz a metody aktivně receptivní/produkčně orientované estetiky směřující k sociální roli literatury a její reflexi formou volného mluvenému i psanému projevu, spojení verbálního projevu s dalšími technikami.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (08.10.2020)

ABRAHAM, Ulf und Mtthis KEPSER. Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5.

ABRAHAM, Ulf und Christoph LAUNER (Hrsg.). Weltwissen erlesen. Literarisches Lernen im fächerverbindenen Unterricht. In: LANGE, G., ZIESENIS, W. (Hrsg.). Diskussionsforum Deutsch. Band 7. Hohengehren: Schneider Verlag, 2002. ISBN 3-89676-513-2.

ALMAYER, Claus., Michael DOBSTADT, Renate RIEDNER und Carmen SCHIER. Literatur in Deutsch als Fremdspracheund internationaler Germanistik. Konzepte, Themen, Forschungsperspektiven. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Schriften des Herder-Institutes (SHI). Band 3. Staufenburg: Verlag Brigitte Narr., 2014. ISBN 978-3-86057-622-9.

BOGDAL, Klaus-Michael und Hermann KORTE. Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, GmbH & Co. KG, 2002.ISBN 3-423-30798-6.

EWERT, Michael., Renate RIEDNER und Simone SCHIEDEMAIR (Hrsg.). Deutsch als Fremdsprache und Literaturwissenschaft. Zugriffe, Themenfelder, Perspektiven. München: Iudicium, 2011. ISBN 978-3-86205-093.

GYMNISCH, Marion., Birgit NEUMANN und Ansgar NÜNNING. Kulturelles Wissen und Intertextualität. Theoriekonzeptionen und Fallstudien zur Kontextualisierung von Literatur. Trier: WVT, Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2006. ISBN 978-3884768594.

MECKLENBURG, Norbert. Das Mädchen aus der Fremde. Germanistik als interkulturelle Literaturwissenschaft. 2. unveränderte Auflage. München: Iudicium, 2009. ISBN 978-3-89129-974-6.

MIKULÁŠ, Roman a kol. Podoby literárnej vedy. Teórie – Metódy – Smery. Bratislava: VEDA, vydavatelstvo   

      Slovenskej akademie vied, 2016. ISBN 978-80-224-1524-8.

MIKULÁŠ, Roman. Literatur als Kommunikationssystem. Systematische Betrachtungen. Nümbrecht: Kirsch 

       Verlag, 2013. ISBN 978-3-943906-05-9.

LESKOVEC, Andrea. Einführung in die interkulturelle Literaturwissenschaft. Darmstadt: WGB, 2011. ISBN 978-3-534-23814-9.

EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache.1998.

EHLERS, Swantje. Lesen als Verstehen: zum Verstehen fremdsprachlicher Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin, München, Wien, Zürich, New York: Langen Schmidt, 1992. ISBN 9783468496783.  

VÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: Institut sociálních vztahů, 1995. ISBN 80-85866-07-2.

WIERLACHER, Alois und Andrea BOGNER (Hrsg.). Handbuch Interkulturelle Germanistik. Stuttgart: J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung und und Carl Ernst Poeschel Verlag, 2003, ISBN 3-476-01955-1.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (08.10.2020)
  1. Otázka relevance a tvorby literárního korpusu („literární dějepis“ a/vs. teorie žánrů; téma a vs./ forma spojená s literárními kvalitami)
  2. Propojení oborů a předmětů (např. německy psaná literatura jako součást světové literatury; německy psaná literatura a její vazba k vyučování dějepisu a základům společenských věd)
  3. Didaktické principy práce s cizojazyčným textem (fenomén kontextualizace; sémiotika literatury a literární komunikace; zohlednění specifických rysů práce s lyrikou, epikou i dramatem)
  4. Proměna knihy jako média přinášející literární text – kniha a/vs. nová média - synestetické vnímání textu jako motivační prvek k práci s literaturou)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK