PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývoj morfologické kompetence z psycholingvistické perspektivy - OPDC1C018B
Anglický název: Development of morphological competence from psycholinguistic point of view
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)
V současnosti je již dobře popsán sled osvojování jednotlivých gramatických kategorií češtiny a specifika osvojování gramatiky vysoce flektivního jazyka. Jedním z cílů moderní didaktiky mateřského jazyka je vycházet ze žákovských prekonceptů a navazovat ve výuce na aktuální implicitní znalosti žáků. Ty se vyvíjejí po celou dobu školní docházky a k menším modifikacím dochází i později v životě. Velké rozdíly mezi žáky se týkají nejen lexikální, ale i gramatické kompetence, což ovlivňuje u některých žáků negativně celý proces vzdělávání včetně motivace ke studiu. Cílem předmětu je seznámit studenty se standardním vývojem morfologie u dítěte, ale i možnými odchylkami a jejich příčinami. Hlavní pozornost ovšem bude věnována standardní vývojové trajektorii. Student se seznámí s osvojováním flexe ohebných slovních druhů a s osvojováním základních deklinačních a konjugačních paradigmat v batolecím a předškolním věku a s prekoncepty žáků mladšího školního věku. Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta. Student se zaměří na jeden konkrétní jazykový aspekt a bude sledovat jeho psycholingvistický vývoj ve standardní vývojové trajektorii a zároveň jeho pojetí v učebnicích a kurikulárních materiálech po celou dobu školní docházky, tj. od mateřské školy až po maturitní ročník. V práci bude student reflektovat, zda jsou kurikulární a učební materiály v souladu s dosavadními poznatky psycholingvistických bádání a se žákovskými prekoncepty. Metodologie výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 10 až 15 stran. Na základě této práce bude studentovi udělena zkouška. Témata: • Osvojování gramatických kategorií substantiv, adjektiv a pronomin. • Osvojování gramatických kategorií verb. • Žákovské prekoncepty týkající se gramatických kategorií ohebných slovních druhů. • Školní zralost z hlediska psycholingvistiky. • Omezený a rozvinutý jazykový kód z psycholingvistické perspektivy.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)

Základní literatura

Clark,  E. V.  (2003). First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

Hájková, E. et al. (2013). Čeština ve škole 21. století III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Chejnová, P. (2015). Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. Nová čeština doma a ve světě, roč. 2015, č. 2, s. 89–97. 

Chejnová, P. (2016a). Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum.

Chejnová, P. (2016). Osvojování gramatických kategorií sloves u českého dítěte. Slovo a slovesnost, roč. 77, č. 3, s. 185–201.

Kapalková, S. et al. (2010). Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov.

Ohnesorg, K. (1948). O mluvním vývoji dítěte. Praha: Jednota českých filologů v Praze.

Pačesová, J. (1972). K vývoji gramatických kategorií v dětské řeči. Sborník prací FF Brněnské univerzity. Brno: UJEP, s. 9–19.

Pačesová, J. (1979). Řeč v raném dětství. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.

Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.

Příhoda, V. (1963). Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN.

Smolík, F. (2002). Osvojování českých slovesných tvarů v raném věku. Československá psychologie, roč. 46, č. 5, s. 450–461.

Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.

Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.

Vygotskij, L. S. (2017). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.

 

Doporučená literatura

Bernstein, B. B. (1971). Class, Codes and Control. Vol. 1, Theoretical Studies towards a Sociology of Language. London: Routledge and Kegan Paul.

Bittner, D., Dressler, W. U., Kilani-Schoch, M. (eds.) (2003). Development of Verb Inflection in First Language Acquisition. A Cross-linguistic Perspective. Berlin: Mouton-de Gruyter.

Dressler, W. U. (ed.) (1997). Studies in Pre- and Protomorphology. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.

Kesselová, J. (2003). Morfológia v komunikácii detí. Prešov: Anna Nagyová.

Kutálková, D. (2002). Opožděný vývoj řeči. Dysfázie. Praha: Septima.

Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.

Voeikova, M. D., Dressler, W. U. (eds) (2002). Pre- and Protomorphology. Early Phases of Morphological Development in Nouns and Verbs. München: Lincom Europa.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK