PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika mediální výchovy ve vyučovacím předmětu český jazyk - OPDC1C017B
Anglický název: Didactics of media education in the Czech language subject
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (15.02.2024)
Mediální výchova (metody, cíle, obsah) a mediální produkty z jazykového hlediska – jazyk médií (všestranná jazyková analýza). Mediální produkt jako specifický druh jazykového komunikátu. Verbální a neverbální prostředky mediálních komunikátů v rámci didaktiky ČJL – rozeznání intencionálního užití. Persváze, manipulace a indoktrinace v mediálních komunikátech v ČJL z jazykového hlediska. Mediální žánry a jejich jazyková charakteristika. Mediální výchova jako průřezové téma, její specifika ve vztahu k výuce ČJL, možnosti interdisciplinárních vztahů. Mediální produkt jako výsledek jazykově-mediální kompetence žáka. Mediální produkt jako předmět žákovy jazykové analýzy z hlediska účinku na recipienta. Žák jako recipient a produktor v mediální výchově. Jazykové prostředky neetické žurnalistiky (fake news, hoax, jazykové analýzy dezinformačních webů, sociální sítě). Jazyková analýza a produkce neetické žurnalistiky, masmediální jazyková manipulace. Předmět se skládá z přímé výuky, konzultací a samostudia. Seminární práce (návrh didakticky odborně odůvodněné implementace vybraného mediálního obsahu do vyučovacího předmětu český jazyk, rozbor verbálních i neverbálních prostředků mediálního produktu).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (01.12.2020)

Základní odborná literatura

ČMEJRKOVÁ, S., HOFFMANNOVÁ, J. (eds). Jazyk, média, politika. Vyd. 1. Praha: Academia, 2003.

DUFEK, O. Možnosti mediální výchovy v učebnicích českého jazyka. Český jazyk a literatura, 2011-2012, 62(5), s. 209-217.

FIDELIUS, P. Řeč komunistické moci: rozšířené vydání. Praha: Triáda, 2016.

HALADA, J., OSVALDOVÁ, B. (eds.). Slovník žurnalistiky: výklad pojmů a teorie oboru. První vydání. Praha: Karolinum, 2017.

HIRSCHOVÁ, M., SCHNEIDEROVÁ, S. Evidenciální výrazy v českých publicistických textech (případ údajně – údajný). In Ústav pro jazyk český [online]. [b.r.] [vid. 2019-02-12]. Dostupné z: http://www.ujc.cas.cz/miranda2/export/sitesavcr/ujc/veda-vyzkum/vyzkum/gramatika-a-korpus/proceedings-2012/konferencni-prispevky/

HLAVSA, Z. K jazykovědné analýze komunikace v hromadných sdělovacích prostředcích. Slovo a slovesnost [online]. 1990, 51(2), s. 124-130 [vid. 2018-01-30]. Dostupné z: http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=3346

HOFFMANNOVÁ, J. et al. Stylistika mluvené a psané češtiny. Vydání první. Praha: Academia, 2016.

HOLANOVÁ, R. Media discourse and its impact on students´socialization. In Sapere Aude. Hradec Králové: Magnanimitas, 2011. 

HOLANOVÁ, R. Intertextualita v reklamě. Praha: Nakladatelství PedF UK, 2011. 

HULEJA, J. Přínos teorie rámců pro interpretaci mediálních textů. Didaktické studie 2, 2011, s. 87–94.

JANOVEC, L. Změna jazykového obrazu přirozeného světa (mediálně modifikovaný obraz světa). Didaktické studie 6, 2014, s. 75-92.

JIRÁK, J.; WOLÁK, R. (eds.). Mediální gramotnost – nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007.

JÍLEK, V., BEDNAŘÍKOVÁ, B., SVOBODOVÁ, J. Jazyk moderátorů Událostí, hlavního zpravodajského pořadu České televize. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016.

KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008.

LABISCHOVÁ, D. Didactics of media education. Edition first. Ostrava: University of Ostrava, 2015.

MANOVICH, L. Jazyk nových médií. Překlad Václav Janoščík. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018.

MLČOCH, M. Několik poznámek k nejazykovým a jazykovým prostředkům v současném bulvárním a tzv. seriózním tisku. Naše řeč [online]. 2002, 85(2), s. 235–243 [vid. 2019-03-27]. Dostupné z: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7698

PASTOROVÁ, M. a kol. K integraci mediální výchovy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.  (zejm s. 123n.)

SCHNEIDEROVÁ, S. Analýza diskurzu a mediální text [online]. Praha: Karolinum, 2015. 

SCHNEIDEROVÁ, S. Možnosti analýzy mediálního diskurzu v mediální výchově. Didaktické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra českého jazyka, 2014, 1(2), 162–180.

SCHNEIDROVÁ, S., HOLANOVÁ, R., JANOVEC, L. a ŠMEJKALOVÁ, M. K současnému stavu a perspektivám mediální výchovy. Didaktické studie, 2017, 9(2), 165–182.

SCHNEIDROVÁ, S., HOLANOVÁ, R., JANOVEC, L. a ŠMEJKALOVÁ, M.  Analýza textu jako předpoklad pro mediální výchovu v českém jazyce (Na příkladu případových studií). Praha, Karolinum v recenzním řízení.

SOCHOROVÁ, D. Mediální výchova: reflexe učitelů českého jazyka a literatury. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016.

SVOBODOVÁ, J. Tištěná zpráva a možnosti její interpretace. Didaktické studie, 10 (2), 2017–2018, s. 79–94.

SVOBODOVÁ, J. Manipulace a argumentace v politickém a mediálním diskurzu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016.

SRPOVÁ, H. et al. Od informace k reklamě. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2007. 

ŠEBESTA, K. Jazyk zpráv. In LÁBOVÁ, A., OSVALDOVÁ, G. Zpravodajství v médiích. 1. vyd.  2001. Praha: Nakladatelství Karolinum, s. 108–126.

ŠINKOVIČOVÁ, P. Jazykový rozbor příznakových projevů na dezinformačním serveru [online]. 2019 [cit. 2019-11-16]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/208223. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2019. Bakalářská práce. Vedoucí práce Robert Adam.

ŠTOLL, M. Dokumentární film jako prostředek (sebe)výchovy. Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 2019, s. 79-93.

ŠTOLL, M. Televizní a rozhlasové vysílání pro děti a mládež. Praha: Academia, 2018, s.  199-228.

 

Doporučená odborná literatura

BEDNAŘÍK, P.; JIRÁK, J; KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. 

ČAPKOVÁ (HOLANOVÁ), R. Kompetence SŠ studentů k vnímání mezitextového navazování v reklamních textech a řeči o ní. Didaktické studie V, 2009, s. 65–78.

HIRSCHOVÁ, M.; SVOBODOVÁ, J. Komunikační strategie v jednom typu mediálního diskursu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.

HOLANOVÁ, R. Jak reklamní texty ovlivňují vyjadřování středoškolských studentů. Český jazyk a literatura, 2010-2011, roč. 61, č. 3, s. 118–125.

JANOVEC, L. Media education – full value subject of education or an embarrassing scheme? In Sapere Aude. Evropské a české vzdělávání. Hradec Králové: Magnanimitas, 2011, s. 2–7.

JANOVEC, L.; HOLANOVÁ, R. Intertextualita ve vyučování českého jazyka. Český jazyk a literatura 65, 2014/2015, s. 75-80. 

KEPA-FIGURA, D.; NOWAK, P. Jazykový obraz světa a mediální obraz světa. In Saicová Římalová, L. Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2007, s. 71–85.

LAKOFF, G. The political mind: why you can't understand 21st-century American politics with an 18th-century brain. New York: Viking, 2008.

LAKOFF, G. Don't Think of an Elephant! Know Your Values and Frame the Debate. White River Junction: Chelsea Green Publishing, 2004.

McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.

POSPÍŠIL, J.; ZÁVODNÁ, L. S. Mediální výchova. Computer Media, 2009.

POTTER, W. J. Theory of media literacy: a cognitive approach. Thousand Oaks: Sage, 2004.

PROKOP, D. Boj o média: dějiny nového kritického myšlení o médiích. Praha: Karolinum, 2005.

REIFOVÁ, I. (ed.) Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.

SCHNEIDEROVÁ, S. Možnosti analýzy mediálního diskurzu v mediální výchově. Didaktické studie 2, 2014, s. 162–180.

SCHNEIDEROVÁ, S. Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinum, 2015.

STREJČKOVÁ, D. Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury. In ŠMEJKALOVÁ, M. (ed.) Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha: UK-PedF, 2012, s. 27–38.

ŠTĚPÁNÍK, S. Analýza diskurzu ve školské praxi na příkladu z Anglie. Český jazyk a literatura 65, 2015, s. 164-173.

VERNER, P. Mediální výchova. Úvaly: Albra, 2007. 

WATSON, J.; HILL, A. Dictionary of Media & Communication Studies. London: Arnold, 2000.

WATSON, J. Media Communication: An Introduction to Theory and Process. New York: Palgrave, 2003. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK