|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
Základní odborná literatura ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál 2001. ISBN 978-80-7367-273-7. FOSNOT, C. T. (ed.) Constructivism: Theory, perspectives, and praktice. New York: Teachers College Press. 2. vydání, 2005. ISBN-0-8077-3488-8. ISBN 9780807745700. HÁJKOVÁ, E. Kapitoly z didaktiky češtiny. Praha: PedF UK, 2020, v tisku. HÁJKOVÁ, E. et al. Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, ISBN 978-80-7290-722-9. HÁJKOVÁ, E. et al. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 308s., ISBN 978-80-7290-806-6. HELD, L., PUPALA, B. Psychogenéza žiakovho poznavania vo vyučovaní. Bratislava : UK, 1995. HOLUBÁŘ, ZD.; HÁJKOVÁ, E. K psychodidaktice školních předmětů. Pedagogika XLIII, č. 4, 1993, s. 433–438. LIPTÁKOVÁ, Ľ.; KLIMOVIČ, M. Výzvy kognitívnej edukácie pre vyučovanie materinského jazyka v primárnej škole. In: Slovo o slove 15. Prešov, 2009, s. 187–198. ISBN 9788080689728. LIPTÁKOVÁ, Ľ. Poznámky k jazykovej a metajazykovej interpretácii skutočnosti dieťaťom mladšieho školského veku. In ŠKODA, J.; DOULÍK, P. a kol.: Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. Ústí nad Labem: UJEP, 2010, s. 166–185. ISBN 978-80-7414-290-1. PACOVSKÁ J. Didaktika českého jazyka pohledem kognitivní lingvistiky. Didaktické studie, 2011, roč. 3, č. 2, s. 61–71. PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. PROUZOVÁ, R. Funkce přirozeného jazyka v procesu vzdělávání. Praha : Via Lucis, 2010. REICH, K. Konstruktivistische Didaktik: Lehr- und Studienbuch mit Methodenpool. Weinheim : Beltz Verlag, 2008. ISBN 978-3-830-91274-3. RYBÁR, J. a kol. (eds.) Jazyk a kognícia. Bratislava : Kalligram, 2005. ISBN 80-7149-716-9. SMOLÍK, F. Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-082-0. ŠKODA, J. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. ŠTECH, S. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování. Komentář na okraj Kansanenovy úvahy…. Pedagogika 55, 2004. ŠTĚPÁNÍK, S. et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didatické reflexi, Praha: Karolinum, 2019, ISBN 978-80-246-4353-3. ŠTĚPÁNÍK, S. et al. Školní výpravy do krajiny češtiny. Praha:Fraus, 2020, ISBN 978-80-7489-595-1. ŠTĚPÁNÍK, S.; CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica 21, č. 1, rok 2016. ZOUHAROVÁ, M. Kognitivní konstruktivismus ve vyučování českého jazyka. In Studia Slovaca. Banská Bystrica : PdF UMB, 2006, s. 165–174.
Doporučená odborná literatura Constructivism and its Application in Integrated Concept of Science Education. [online] [cit. 2011-01-23]. Dostupné z http://www.science.upol.cz/ DOĞRU, M., KALENDER, S. Applying the Subject “Cell” Through Constructivist Approach during Science Lessons and the Teacher’s View, Journal of Environmental & Science Education 2007, 2 (1), s. 3–13. GRAY, A. Constructivist Teaching and Learning. A summary of a Master's thesis. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dost. z http://www.ssta.sk.ca/research/instruction/97-07.htm JIRÁNEK, F., HOLUBÁŘ, Z., LOMOVÁ, B. Otázky psychologie učení. Chápání pořádacích a syntaktických vztahů u dětí. Praha : SPN, 1966. KIRSCHNER, P. A. a kol. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: In Educational Psychologist 41, s. 75–86. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326985ep4102_1 KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1. LUST, B. Child language: acquisition and growth. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-44922-7. MÁLKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení : teoretická východiska a výzkum instrumentálního obohacování R. Feuersteina. Praha : Togga, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6. PACOVSKÁ J. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha : Karolinum, 2011. PIAGET, J. The language and thought of the child. London : Routledge, 2002. ISBN 0415267501. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7. Psycholinguistik : ein internationales Handbuch (Psycholinguistics : an international Handbook). Berlin : de Gruyter, 2003. ISBN 3-11-011424-0. Elektronický zdroj. VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Výběr, úvodní slovo a komentář J. Průcha. Praha : Portál. 2004. ISBN 80-7178-943-7. ZOUHAROVÁ, M. Pojmové mapy ve vyučování syntaxe. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Olomouc : UP, 2006, s. 186-189. ZOUHAROVÁ, M. Aplikace kognitivního konstruktivismu v pojmovém vyučování. Pedagogická orientace 2006, č. 2, s. 24-33. Journal of psycholinguistic research [elektronický zdroj]. New York, N.Y.: Kluwer Academic/Plenum Publishers. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR. |