PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a využití praktických metod a forem výuky - OPDB1Z053B
Anglický název: Theory and Practical Use of Methods and Forms of Instruction
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
doc. PaedDr. Mgr. Radka Závodská, Ph.D.
prof. RNDr. Katarína Holcová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (16.09.2020)
Cílem kurzu je seznámit studenty s teorií praktických metod a forem výuky a s jejich aplikací v edukačním procesu s důrazem na výuku přírodovědných oborů na ZŠ a SŠ. První část kurzu je věnována teoretickým základům využití vybraných tradičních a moderních forem a metod výuky zaměřených na praktické přímé studium přírodních jevů v souvislosti s badatelsky orientovaným přístupem, projektovou výukou, s využitím ICT a distančních forem vzdělávání. Důraz je kladen rovněž na metody zážitkové pedagogiky a činnostního vyučování a jejich využití pro rozvíjení znalostí a dovedností v přírodovědném vzdělávání. Na základě teoretických znalostí forem a metod výuky, analýzy vzdělávacího cíle a edukačních postupů tvoří studenti v druhé části kurzu komplexní výukové projekty zaměřené na vztahy živé a neživé přírody a praktický přístup k poznávání přírodních procesů a pochopení souvislostí. Důraz je kladen na budování dovedností a co nejefektivnějšího využívání vybraných výukových forem a metod, jejichž aplikace umožní maximální dopad používaných výukových postupů v biologickém, resp. přírodovědném vzdělávání na ZŠ a SŠ včetně rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Klíčová témata: teoretické základy praktické výuky s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí; příklady praktické výuky (laboratorní práce, vycházka, exkurze); realizace praktických forem a metod výuky s prvky badatelského přístupu, ICT, činnostního vzdělávání; zhodnocení edukačních projektů ve vztahu k rozvíjení kompetencí, znalostí a praktických dovedností.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (16.09.2020)

Základní literatura:

Chocholoušková Z., Műllerová, H., L. (2019). Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou.  Plzeň: ZČU. 

Kalhous, Z., Obst, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál

Pavlasová, L. et al. (2014). Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Pasch, M. a kol. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál..

Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál. 

Maňák, J. - Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

Doporučená literatura:

Kyriacou, C. (1999). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Reitmayerová V., Broumová, E. (2007). Cílená zpětná vazba. Praha: Portál.

Kolektiv (2005). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál.

Skalková, J. (2006). Obecná didaktika. Praha: Grada. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada..

Uljens, M. (2007) School Didactics And Learning: A School Didactic Model Framing An Analysis of Pedagogical Implication of Learning Theory. Taylor, Francis. USA.

Vališová, A., Kasíková, H. (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK