PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychodidaktika a neurodidaktika v oborově didaktických souvislostech - OPDB1U041B
Anglický název: Psychodidactics and Neurodidactics in Context with Education in Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (18.08.2020)
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah zaměřený na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Učení je v předmětu představováno jako komplex neurofyziologických procesů probíhajících v různých částech mozku, který je chápán v duchu biologické fenomenologie jako autopoietický systém. Diskutovány jsou mechanismy paměti a učení a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Vědomosti o neurofyziologických procesech v mozku jsou dále aplikovány do pedagogické oblasti v souvislosti s individuálními charakteristikami učících se jedinců. Během kurzu budou studenti seznámeni s přístupem autoregulovaného učení a nezbytnou složkou metakognice. Výuka zaměřená na podporu autoregulovaného učení a metakognice vede učící se jedince k rozvoji jejich základních kompetencí spojených s učením, s řešením problémů a samostatným tvůrčím uvažováním. Diskutovány budou i možnosti diagnostiky a metodologie způsobů zjišťování úrovně metakognitivní rozvinutosti a praktické cesty, které vedou k rozvoji a využití metakognitivního potenciálu učících se jedinců. Tematické zaměření předmětu se zaměřuje do těchto oblastí: • Neurofyziologické základy paměti a učení – mechanismy paměti, typy paměti, fyziologické faktory ovlivňující proces zapamatování, vztah mezi pamětí a učením. • Funkční zobrazování mozku, principy funkčních zobrazovacích metod – fMRI, PET, SPECT, MEG, význam funkčního zobrazování mozku pro studium procesů paměti a učení. • Styly učení – kognitivní styly, styly učení žáků, klasifikace stylů učení, vyučovací styly učitele, možnost ovlivňování stylů učení, efektivní využívání stylů učení v rámci edukačního procesu., diagnostika stylů učení. • Individuální charakteristiky učícího se jedince – vnitřní poznatkové systémy, jejich utváření, geneze a ovlivňování, prekoncepty a práce s naivními teoriemi ve vyučovacím procesu. Možnosti diagnostiky prekonceptů. Strategie překonávání miskoncepcí. • Didaktická rekonstrukce – didaktická transformace učiva, přibližování vnitřních poznatkových systémů učícího se jedince k aktuálnímu stavu poznání. Metody efektivního učení a vyučování, prostředky didaktické rekonstrukce. Volba optimálních učebních a vyučovacích strategií. • Vztah autoregulovaného učení a metakognice, komponenty metakognice, ontogeneze – vývojová psychologie a metakognitivní rozvoj, diagnostika metakognitivního potenciálu učícího se jedince – přístupy při zjišťování úrovně metakognitivní rozvinutosti. • Možnosti a limity záměrné intervence s cílem rozvoje metakognitivního potenciálu učícího se jedince. Výběr vhodných metod a forem edukace, rozvoj autoregulačních strategií. • Možnosti praktického využití poznatků týkajících se mechanismů paměti a učení. Netradiční přístupy k výuce, kritická analýza moderních trendů řízení učebního procesu ve vzdělávání dospělých; problémy terciární didaktiky.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (18.08.2020)

Povinná literatura:

1.       BRUGUIERE, C., CLÉMENT, P., TIBERGHIEN, A.  Topics and Trends in Current Science Education. Springer, 2016.

2.       GEAKE, J., G. The brain at school: Educational neuroscience in the classroom. Berkshire: Open University Press, 2009.

3.       GRIFFITH, R., BAUML, M., QUEBEC-FUENTES, S. Promoting metacognitive decision-making in teacher education. Theory Into Practice, 2016, Vol. 55, No. 3, pp. 242-249.

4.       JOLDERSMA, C., W. Neuroscience and Education.  Taylor & Francis Ltd., 2017.

5.       KAMPOURAKIS, K., REISS, M., J.  Teaching Biology in Schools. Global Research, Issues, and Trends. New York: Routledge, 2018.

6.       KARPUDEWAN, M., MD ZAIN, A., N., CHANDRASEGARAN, A., L. Overcoming Students' Misconceptions in Science. Singapore: Springer, 2017.

7.       ŘÍČAN, J. Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretický a výzkumný konstrukt a jejich využití v moderní pedagogické praxi. Most: Hněvín, 2016.

8.       ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.

Doporučená literatura:

1.       BUZAN, T.  Mind Map Mastery: The Complete Guide to Learning and Using the Most Powerful Thinking. New Edition.  Watkins Publishing Ltd, 2018.

2.       COSTA, A.  Horizons in Neuroscience Research. Nova Science Publishers Inc., 2016.

3.       MARESCHAL, D. Educational Neuroscience. Wiley-Blackwell, 2013.

4.       NOVOTNA, J. Critical Thinking in Education. STS Science Centre: London, 2014.

5.       SOBEL, C. P., LI, P. The Cognitive Sciences: An Interdisciplinary Approach. SAGE Publications, Inc., 2013.

6.       VANDENBROECK, M., VOS, J. DE, FIAS, W., OLSSON, L., M., PENN, H., WASTELL, D., WHITE, S. Constructions of Neuroscience in Early Childhood Education. Taylor & Francis Ltd., 2017.

7.       VEENMAN, M., V. Thinking about metacognition improves thinking. In R. WEGERIF, L. LI, & J.C. KAUFMAN (Eds.), The Routledge International Handbook of Research on Teaching Thinking, (pp. 280-288). New York and London: Routledge, 2015.

Periodická literatura:

Cognition and Instruction

Cognitive Development

Contemporary Educational Psychology

Current Directions in Psychological Science

Dimensions of thinking and cognitive instruction

Educational Sciences: Theory & Practice

European Journal of Cognitive Psychology

International Journal of Educational Research

Journal of Education and Learning

Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & CognitionJournal of Psychodidactics

Language Teaching

Learning and Instruction

Learning and Memory

Memory & Cognition

Metacognition and Learning

Mind, Brain and Education

NeuroImage

New Directions for Teaching and Learning

Perspectives on the development of memory and cognition

The International Journal of Learning

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK