PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Elektronická podpora vzdělávání v přírodních vědách - OPDB1I064B
Anglický název: Digital Technology Support for Science Education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (25.08.2020)
Kurz se věnuje otázkám využití digitálních technologií jako opory vzdělávání v přírodních vědách. Představí některá teoretická východiska doplněná ukázkami. Pozornost bude věnována historii, současné situaci a vzdělávací strategii aplikování e-learningu v ČR. Kurz se zaměří na výsledky tuzemských a zahraničních výzkumů zabývajících se dopadem využití digitálních technologií na učení přírodním vědám. Součástí kurzu budou i ukázky webinářů, resp. on-line kurzy navržené a organizované účastníky kurzu na vybrané téma přírodních věd, v němž budou využity digitální technologie. Klíčová témata: Úloha digitálních technologií ve vzdělávání a klíčové trendy. Základní pojmy (informační výchova, digitální gramotnost, informatické myšlení, e-learning). Didaktické aspekty využití technologií v učení přírodním vědám (otevřené vzdělávací zdroje, vizualizace dat, animace, vzdálené laboratoře, rozšířená realita). Didaktické aspekty využití platforem pro organizaci nepřímé výuky (komunikace, spolupráce, distribuce učebního obsahu, zpětná vazba, nástroje pro řízení procesu učení, nástroje pro sběr dat o procesu učení; MOOC, sítě učících se). Rizika využívání digitálních technologií ve vzdělávání v přírodních vědách (podvádění, zdravotní rizika, aj.).
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (25.08.2020)

Základní literatura:

Blau, I., Eshet-Alkalai, Y. (2017)  The ethical dissonance in digital and non-digital learning environments: Does technology promotes cheating among middle school students?  Computers in Human Behavior 73 (2017), pp. 629-637.

Fluck, A.E. (2019) An international review of eExam technologies and impact. Computers & Education 132 (2019), pp. 1–15.

Geroimenko, V. (Ed.) Augmented Reality in Education. A New Technology for Teaching and Learning. (2020)   Springer Series on Cultural Computing, 2020.  ISSN 2195-9056.

Jeřábek, T. (2014) Využití prostředků rozšířené reality v oblasti vzdělávání. Disertační práce. PedF UK : Praha, 2014.

Emmott, S. et al. Towards 2020 Science.

Doporučená literatura:

Adler, R.F. & Kim, H. (2018) Enhancing future K-8 teachers’ computational thinking skills through modeling and simulations. In Educ Inf Technol (2018) 23, pp. 1501–1514.

COM(2018) 22 final. Sdělení Komise Evropskému Parlamentu, Radě, Evropskému Hospodářskému a Sociálnímu Výboru a Výboru Regionů o akčním plánu digitálního vzdělávání.

EC(2020) Digital Education Action Plan Update. Roadmap. Ref. Ares(2020)3141771 - 17/06/2020

Fabián, O. Elektronické informační zdroje. Výstup projektu NAKLIV (Národní klastr informačního vzdělávání).

Hollands, F. M., & Tirthali, D. (2014). MOOCs: expectations and reality. Full report. Center for Benefit-Cost Studies of Education, Teachers College, Columbia University, NY : 2014.

Kauffman, Y., Young, M.F. (2015) Digital plagiarism: An experimental study of the effect of instructional goals and copy-and-paste affordance. Computers & Education 83 (2015), pp. 44-56.

Stephens-Davidowitz, S. (2019) Všichni lžou. Host : Brno, 2019.

Witthaus, G., Inamorato dos Santos. A., Childs, M., Tannhäuser, A., Conole, G., Nkuyubwatsi, B., Punie, Y. (2016) Validation of Non-formal MOOC-based Learning: An Analysis of Assessment and Recognition Practices in Europe (OpenCred). EUR 27660 EN; doi:10.2791/809371

WWW odkazy:

Khan Academy. https://cs.khanacademy.org/, https://khanovaskola.cz/

NASA.  https://www.nasa.gov/about/index.html

NSF.  https://www.nsf.gov/

PhET.  https://phet.colorado.edu/cs/

Projekt e-laboratoř. https://www.ises.info/index.php/cs

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK