PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova ve výuce biologie - OPDB1B063B
Anglický název: Environmental Education as a part of Education in Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (08.09.2020)
Kurz seznamuje studenty s teorií a výzkumem v oblasti environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Studenti se seznámí se základní literaturou a odbornými časopisy a konferencemi oboru. Jádrem kurzu je vědecká diskuse vybraných teoretických otázek EV, např. porovnávání různých strategií pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny. Výstupy po úspěšném ukončení kurzu, studenti budou schopni rozpoznat hlavní a vedlejší témata oboru a napsat vědecký článek v oboru. Klíčová témata: 1. Historie a směry environmentální výchovy 2. Cíle EV a strategie jejich naplňování 3. Publikační možnosti (Environmental education research, Journal of Environmental Education, Sustainibility, Journal of Cleaner Production, International Journal of Sustainibility in Higher Education, Applied Environmentla education & Communication aj.) 4. Environmental literacy 5. Dílčí témata jako je Place-based education, Evaluation research in EE/ESD, Outdoor EE, Science education, Transformative learning in ESD 6. Education for environmental citizenship 7. Methodology of Environmental Education
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (08.09.2020)

Základní literatura:

Robert B. Stevenson, R. B.,Brody, M., Dillon, J., Wals, A.E.J. (eds.) International Handbook of Research on Environmental Education. Taylor & Francis Ltd., 2013, 592 p. ISBN: 9780415892391.

Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.

Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26. Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178.

Doporučená literatura:

ČINČERA, Jan  Environmentální výchova: efektivní strategie.  2013

HUNGERFORD, H., PEYTON, Ben R.; WILKE, Richard J. Goals for Curriculum Development in Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 1980, Vol. 11, Iss. 3, p. 42-47. ISSN 0095-8964.

Van MATRE, S. Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institut for Earth Education, 1999.

PALMER, Joy A. Environmental education in the 21st Century. London; New York: 2003.

SELBY, D. 2000. A darkershadeof green: Theimportanceofecologicalthinking in globaleducation and schoolreform. TheoryintoPractice. Columbus:  Spring 2000. Vol. 39, Iss. 2.

HAMMOND, William F. EducationforAction. A frameworkforthinkingaboutthe place ofaction in environmentaleducation. Green Teacher. Educationfor Planet Earth. ISBN 1192-1285. Issue 50 (1996-7).

HART, Paul; NOLAN, Kathleen. A CriticalAnalysisofResearch in EnvironmentalEducation. Studies in Science Education, 34, 1999.

SOBEL, D. Place-Based Education: Connecting Classrooms & Communities. Barrington: The Orion Society, 2005. ISBN 0-913098-55-8.

Shellenberger, Michael, and Ted Nordhaus. "The death of environmentalism global warming politics in a post-environmental world." Geopolitics, History, and International Relations, vol. 1, no. 1, 2009, p. 121+. Gale Academic OneFile, Accessed 19 Aug. 2020.

Wilson, E. O. (1993). Biophilia and the conservation ethic. In S. R. Kellert & E. O. Wilson (Eds.), The Biophilia hypothesis (pp. 31–41). Washington, DC: Island Press. Wilson, R. (1994).

Environmental education at the early childhood level. Washington, DC: NAAEE.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK