PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie lingvodidaktického výzkumu - OPDA1A510B
Anglický název: Methodology of linguodidactic research
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PaedDr. Silvia Pokrivčáková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (04.03.2020)
Předmět navazuje na všeobecnou metodologii výzkumu a má aplikační charakter. Student je obeznámen se specifiky výzkumu v lingvodidaktice (jako jedné z disciplín aplikované lingvistiky), má vědomosti o designu výzkumu a výzkumných metodách používaných v lingvodidaktice. Student dokáže samostatně řešit jednoduchý výzkumný problém, navrhnout odpovídající metodický postup výzkumu, shromažďovat a kriticky zpracovat relevantní data a vypracovat zprávu o výzkumu. Hlavní tematické bloky: 1) Historie a aktuální otázky současného výzkumu v lingvodidaktice. Současné trendy ve světě a ve střední Evropě. Mezinárodní a národní vědecké asociace a spolky v oblasti lingvodidaktiky. Vědecké a odborné časopisy v oboru, vědecké databáze a internetové zdroje. 2) Metodologická specifika v lingvodidaktickém výzkumu. Validita, reliabilita a objektivita lingvodidaktického výzkumu. 3) Převážně kvantitativní metody lingvodidaktického výzkumu. 4) Převážně kvalitativní metody lingvodidaktického výzkumu.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (04.03.2020)

Seznam povinné a doporučené literatury:

Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics (Oxford Applied Linguistics). Oxford: OUP. ISBN 978-0194422581

Ellis, R. (2012). Language Teaching Research and Language Pedagogy. Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-444-33610-8

Hall, G. (2011). Exploring English Language Teaching: Language in Action. London, New York: Routledge.  ISBN 978-0415584159

Heigham, J., Croker, R. (Eds.) (2009): Qualitative Research in Applied Linguistics: A Practical Introduction. Palgrave Mamillan. ISBN 978-0-230-21952-6

Janíková, V. et al. (2011). Výzkum učení a vyučování cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5718-0

Janíková, V. et al. (2012). Výzkum výuky cizích jazyků II. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6108-8

Paltridge, B. & Phakiti, A. Research Methods in Applied Linguistics: A Practical Resource. Bloomsbury Academic. ISBN 9781472524560

Pokrivčáková, S. (Ed.). 2012. Research in Foreign Language Education. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-193-4.

Walliman, N. (2010). Research Methods: The Basics. Oxon: Routledge. ISBN 0-203-83607-3

Databáze vědeckých zdrojů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (04.03.2020)

Písemná práce (kritická meta analýza souboru výzkumných studií realizovaných vybranou výzkumnou metodou), jejímž zpracováním student dokáže, že získal praktické dovednosti z oblasti shromažďování a zpracování výzkumných dat, a souběžně svou dovednost formulovat zprávu z výzkumné činnosti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK