PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Korpusová lingvistika ve výuce anglického jazyka - OPDA1A508B
Anglický název: Corpus Linguistics in English Language Teaching
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (16.02.2020)
Předmět seznamuje studenty s využitím korpusů a metod korpusové lingvistiky ve třech základních oblastech: tvorba učebních materiálů založených na autentických jazykových datech, práce s jazykovými korpusy ve výuce, výzkum žákovského jazyka využívající žákovské korpusy a korpusově založené metody. V průběhu semináře se studenti se seznámí s volně dostupnými korpusy současné angličtiny (např. BNC, BASE, BAWE), naučí se v nich vyhledávat zvolené jazykové jevy a interpretovat výsledky. Vyzkouší si také způsoby tvorby vlastního korpusu a práce s ním. Budou probrány praktické příklady metod využití korpusů (dostupných i nově vytvořených) při přípravě cvičení a přímo ve výuce anglického jazyka. Kurz klade důraz na samostatnou práci studentů, v semináři i při přípravě vlastního projektu. Hlavní tematické bloky: 1. Korpusová lingvistika jako metoda: dostupné korpusy, nástroje, interpretace dat, lingvistické implikace 2. Korpusy jako nástroj pro učitele, využití korpusů k tvorbě učebních materiálů (frekvenční seznamy, kolokace) 3. Tvorba vlastních korpusů a práce s nimi, žákovské korpusy, metoda klíčových slov. Zkoumání žákovského jazyka. 4. Přímé využití korpusů ve výuce: výběr a/nebo tvorba korpusu, cvičení založená na práci s korpusy (kolokace, koligace, propojení slovní zásoby a gramatického rámce)
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (16.02.2020)

AIJMER, Karin, ed. Corpora and Language Teaching, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2009. 232 s. ISBN: 978-90-272-2307-4.

GRANGER, Sylviane, GILQUIN, Gaëtanelle a MEUNIER, Fanny, eds. The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 748 s. ISBN 978-1-107-04119-6.

HUNSTON, Susan. Corpora in Applied Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 241 s. ISBN: 0-521-80583-X.

McENERY, Tony and HARDIE, Andrew. Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. 294 s. ISBN: 978-1-139-16081-0.

O’KEEFE, Anne, McCARTHY, Michael a CARTER, Ronald. From Corpus to Classroom: Language Use and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. 315 s. ISBN: 978-0-521-61686-7.

REPPEN, Randi. Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 104 s. ISBN 978-0-521-14608-1.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (16.02.2020)

Samostatný projekt (výzkum jednotlivého jazykového jevu, příprava cvičení nebo aktivity), jehož výsledky prezentuje student v závěru semináře.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK