Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (16.02.2020)
Předmět seznamuje studenty s využitím korpusů a metod korpusové lingvistiky ve třech základních oblastech: tvorba učebních materiálů založených na autentických jazykových datech, práce s jazykovými korpusy ve výuce, výzkum žákovského jazyka využívající žákovské korpusy a korpusově založené metody.
V průběhu semináře se studenti se seznámí s volně dostupnými korpusy současné angličtiny (např. BNC, BASE, BAWE), naučí se v nich vyhledávat zvolené jazykové jevy a interpretovat výsledky. Vyzkouší si také způsoby tvorby vlastního korpusu a práce s ním. Budou probrány praktické příklady metod využití korpusů (dostupných i nově vytvořených) při přípravě cvičení a přímo ve výuce anglického jazyka.
Kurz klade důraz na samostatnou práci studentů, v semináři i při přípravě vlastního projektu.
Hlavní tematické bloky:
1. Korpusová lingvistika jako metoda: dostupné korpusy, nástroje, interpretace dat, lingvistické implikace
2. Korpusy jako nástroj pro učitele, využití korpusů k tvorbě učebních materiálů (frekvenční seznamy, kolokace)
3. Tvorba vlastních korpusů a práce s nimi, žákovské korpusy, metoda klíčových slov. Zkoumání žákovského jazyka.
4. Přímé využití korpusů ve výuce: výběr a/nebo tvorba korpusu, cvičení založená na práci s korpusy (kolokace, koligace, propojení slovní zásoby a gramatického rámce)
Poslední úprava: MALAM7CF (08.09.2022)
The students will be acquainted with the use of corpora and corpus linguistics methods in three areas: designing and preparing teaching materials based on authentic language data; using language corpora in class; exploration of learner language using learner corpora and corpus-assisted methods.
During the seminar the students will work with open access corpora of present-day English (e.g., BNC, BASE, BAWE), they will learn how to formulate queries to search for specific language phenomena, and how to interpret the results. They will also have a chance to build their own corpus and work with it. There will be hands-on activities aimed at using corpora both for designing English language exercises and in class. The main focus is on students' individual activities, during the seminar as well as working on their own project.
Main topics:
1. Corpus linguistics as a method: available corpora and tools, interpreting the data, linguistic implications.
2. Corpora as a tool for teachers: using corpora in designing and preparing teaching materials (frequency lists, collocations, etc.).
3. Building and exploring one's own corpora: learner corpora, keywords, exploring learner language.
4. Using corpora in class: the selection/creation of a suitable corpus, exercises drawing on corpus data (collocation, colligation, lexico-grammatical patterns).
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (16.02.2020)
AIJMER, Karin, ed. Corpora and Language Teaching, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2009. 232 s. ISBN: 978-90-272-2307-4.
GRANGER, Sylviane, GILQUIN, Gaëtanelle a MEUNIER, Fanny, eds. The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 748 s. ISBN 978-1-107-04119-6.
HUNSTON, Susan. Corpora in Applied Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 241 s. ISBN: 0-521-80583-X.
McENERY, Tony and HARDIE, Andrew. Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. 294 s. ISBN: 978-1-139-16081-0.
O’KEEFE, Anne, McCARTHY, Michael a CARTER, Ronald. From Corpus to Classroom: Language Use and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. 315 s. ISBN: 978-0-521-61686-7.
REPPEN, Randi. Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 104 s. ISBN 978-0-521-14608-1.
Poslední úprava: MALAM7CF (08.09.2022)
AIJMER, Karin, ed. Corpora and Language Teaching, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2009. 232 s. ISBN: 978-90-272-2307-4.
GRANGER, Sylviane, GILQUIN, Gaëtanelle a MEUNIER, Fanny, eds. The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 748 s. ISBN 978-1-107-04119-6.
HUNSTON, Susan. Corpora in Applied Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 241 s. ISBN: 0-521-80583-X.
McENERY, Tony and HARDIE, Andrew. Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. 294 s. ISBN: 978-1-139-16081-0.
O’KEEFE, Anne, McCARTHY, Michael a CARTER, Ronald. From Corpus to Classroom: Language Use and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. 315 s. ISBN: 978-0-521-61686-7.
REPPEN, Randi. Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 104 s. ISBN 978-0-521-14608-1.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (16.02.2020)
Samostatný projekt (výzkum jednotlivého jazykového jevu, příprava cvičení nebo aktivity), jehož výsledky prezentuje student v závěru semináře.
Poslední úprava: MALAM7CF (08.09.2022)
Individual student's project (exploring a particular language phenomenon, preparing an exercise or activity for their learners). The student will present the results of the project during the last session of the seminar.