PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní otázky výuky anglického jazyka - OPDA1A507B
Anglický název: Intercultural aspects of English Language Teaching
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)
Cílem předmětu je seznámit posluchače jednak s konceptem interkulturní komunikační kompetence (IKK) ve vzdělávacím kontextu, konkrétně v kontextu výuky anglického jazyka, jednak s přístupy k jeho didaktizaci a vlastnímu výzkumnému uchopení. Hlavní tematické bloky: 1. Interkulturní výchova a vzdělávání (IVV), prekoncepty, reflexe vlastní zkušenosti, analýza potřeb 2. Role IVV/IKK v kontextu výuky anglického jazyka 3. Kurikulární a programové dokumenty 4. Konceptualizace IKK 5. Složky/dimenze IKK 6. Rozvoj IKK 7. Hodnocení rozvoje IKK 8. Relevantní výzkumná šetření
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Povinná literatura - vybrané kapitoly z:

BYRAM, M. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997. ISBN 1-85359-377-X.

BYRAM, M.; NICHOLS, A.; STEVENS, D. (Eds.). Developing intercultural competence in practice. Great Britain: Multilingual Matters Ltd, 2001. ISBN 9781853595363.

DEARDORFF, D.K. (Ed.). The SAGE Handbook of Intercultural Competence. Los Angeles: SAGE, 2009. ISBN-13: 978-1412960458.

KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7.

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2.

PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 9788024730691.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

 

Doporučená literatura:

JENKINS, J. English as a lingua franca: attitude and identity. China: Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-442237 6.

RAMSCH, C. Context and Culture in Language Teaching. Oxford University Press, 1993. ISBN 0-19-437187-5.

LUSTIG, M. W., KOESTER, J. Intercultural Competence, Interpersonal Communication across Cultures.   5th edition. Pearson Education, Inc., 2006. ISBN 0-205-45352-X.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Seminární práce

Prezentace

Odborná rozprava

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK