PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Fonetika a fonologie anglického jazyka v kontextu vzdělávání - OPDA1A504B
Anglický název: English Phonetics and Phonology in Education
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D.
Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (05.10.2020)
Kurz sleduje tři hlavní linie a předpokládá dobrou znalost fungování zvukového plánu anglického jazyka v segmentální i suprasegmentální rovině. Zaprvé se jedná o představení způsobu zkoumání cizineckého přízvuku (foreign accent) a porozumění jeho vztahu ke srozumitelnosti ústního projevu (intelligibility a comprehensibility). Na metodologické hledisko navazuje druhá linie se zaměřením na popis klíčových faktorů, které vliv na proces osvojování si zvukové stránky cizího jazyka. Jeden z těchto faktorů, explicitní výuka výslovnosti, je podrobně zkoumána ve třetí linii společně s vyhodnocením její účinnosti. Cílem kurzu je poskytnout hlubší vhled do všech tří oblastí a zároveň rozvíjet schopnost aplikovat výzkumná zjištění do výukové praxe v českém vzdělávacím prostředí. K tomu mimo jiné slouží seminární úkol, ve kterém studenti navrhnou, jak by výstupy ze třech studií fonetického charakteru mohly být transformovány a implementovány do výuky anglického jazyka. Hlavní tematické okruhy: 1. proměna pojetí výuky výslovnosti na pozadí historického vývoje výuky cizích jazyků se zaměřením na její současnou roli ve výuce angličtiny jakožto globálního dorozumívacího prostředku 2. důležité faktory v procesu osvojování si zvukového plánu cizího jazyka (věk, role mateřského jazyka); vnímání cizineckého přízvuku 3. mýty spojené s výuou výslovnosti 4. integrace výslovnostního tréninku do výuky anglického jazyka; účinnost výuky výslovnosti
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (05.10.2020)

Povinná a doporučená literatura:

CELCE-MURCIA, Marianne. BRINTON, Donna M.; GOODWIN, Janet M. Teaching Pronunciation. A Coursebook and Reference Guide, 2010. New York: Cambridge University Press. ISBN 978-0521729765. (vybrané části)

DARCY, Isabelle. Powerful and Effective Pronunciation Instruction: How Can We Achieve It? The CATESOL Journal, 2018, 30.1: 13-45.

DERWING, Tracey M.; MUNRO, Murray J. Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 2005, 39.3: 379-396. ISSN 1545-7249.

DERWING, Tracey M.; MUNRO, Murray J. Pronunciation Fundamentals. Evidence-based Perspectives for L2 Teaching and Research, 2015. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. ISBN 9789027213273.

GRANT, Linda (ed.): Pronunciation Myths. Applying Second Language Research to Classroom Teaching, 2014. Ann Arbor: University of Michigan Press. ISBN 9780472035168.

JENKINS, Jennifer; COGO, Alessia; DEWEY, Martin. State-of-the-Art Article: Review of Developments in Research into English as a Lingua Franca. Language Teaching, 2011, 44: 281-315. ISSN 0261-4448.

JONES, Tamara (ed.). Pronunciation in the Classroom, 2016. Virginia: Tesol Press. ISBN 978-1-942799-26-9.

MAJOR, Roy C.; Current Trends in Interlanguage Phonology. In YAVAS, Mehmet S. (ed.) First and Second Language

    Phonology, 1994: 181-203. San Diego (CA): Singular Publishing. ISBN 1-56593-167-X.

PATKOWSKI, Mark S. The Critical Age Hypothesis and Interlanguage Phonology. In YAVAS, Mehmet S. (ed.) First and Second Language Phonology, 1994: 205-221. San Diego (CA): Singular Publishing. ISBN 978156593167.

PARDO, Dario B. Can Pronunciation be Taught? A Review of Research and Implications for Teaching. In Revita Alicantia de Estudios Inglesses, 2004. Alicante University, n. 17.

REED, Marnie; LEVIS, John M. (eds.). The Handbook of English Pronunciation, 2015. UK: Wiley Blackwell. ISBN 978-1-118-31447-0. (vybrané kapitoly)

TROUVAIN, Jurgen; GUT, Ulrike. Non-Native Prosody. Phonetic Description and Teaching Practice, 2008. Berlin:

      Mouton de Gruyter. ISBN 9783110198751. (vybrané části)

WALKER, Robin. Teaching the Pronunciation of English as a Lingua Franca, 2010. Oxford: Oxford University Press.

      ISBN 9780194422000.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (05.10.2020)

Seminární práce

Odborná rozprava

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK