PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Angloamerické literární žánry se sdělným vzdělávacím potenciálem - OPDA1A502B
Anglický název: Angloamerican literary genres with educational potential
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)
Tento předmět se zaměřuje na svébytné žánrové odnože angloamerické literatury, které mají explicitní přesahy do oblasti vzdělávání či osobnostního růstu. Prvotním kritériem výběru je nosná dějová trajektorie, která v mantinelech fiktivního příběhu zprostředkovává možnost prožívat osobnostní rozvoj protagonisty či jedné z hlavních postav, přičemž čtenáře v některých případech nepokrytě vyzývá, aby tento vývoj vnímal jako příklad hodný následování či naopak odstrašující případ (tzv. cautionary tale). Touto optikou se řídí výběr literatury k řízené četbě a praktické analýze. Rozpis seminářů se pohybuje po dvou základních liniích či typologiích, a sice motivační biografie a bildungsromanu. V úvodu se tedy frekventanti kurzu seznámí se způsobem, jakým angloamerický protestantský étos vnímal osobnostní růst jakožto průvodní jev materiálního úspěchu, včetně extrémního didakticismu typu příběhů Horatio Algera. Navazující semináře je pak seznámí s různými způsoby, jimiž literární realismus, modernismus a postmodernismus tuto mytologii podkopává. Svébytnou kategorií v této oblasti jsou prózy z vysokoškolského prostředí, tzv. campus novels, které jsou v převážné většině rovněž vystavěny na kontrastu mezi těmito dvěma růstovými trajektoriemi, byť na tematicky zúženém půdorysu akademického světa. Primární literatura je pojata od velmi základního kánonu až po méně známá díla, která vhodně ilustrují zvolenou typologii. Hlavní tematické bloky: 1) Motivační (auto)biografie a bildungsroman - hlavní symbiotické typologie Benjamin Franklin, Frederick Douglass, Oscar Micheaux, Horatio Alger, Charles Dickens, Somerset Maugham, Zora Neale Hurston, Olive Shreiner, Betty Smith, Tim Winton, Sherman Alexie 2) Osobnostní zrání jakožto protipól společenského úspěchu William Dean Howells, Francis Scott Fitzgerald, Arthur Miller, John Maxwell Coetzee, Harper Lee, Sandra Cisneros, Jay McInerney 3) Bildungsroman a motivační biografie: karikatura a dekonstrukce Henry James, Kazuo Ishiguro, Benjamin Kunkel, Stephen Chbosky, Joseph Dunthorne, Jeannette Winterson 4) Próza z vysokoškolského prostředí jakožto variace na bildungsroman David Lodge, Kingsley Amis, Malcolm Bradbury, Michael Chabon, Rebecca Goldstein, Charles Richard Johnson, James Hynes, Chad Harbach, Marilyn French, Chris Wallace
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Povinná a doporučená literatura:

ADORNO, Theodor. Aesthetic Theory (Theory and History of Literature). Minneapolis: University Of Minnesota Press, 1998. ISBN-13: 978-0816618002.

AUERBACH, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. New Jersey: Princeton University Press, 2013. ISBN: 978-0691160221.

BOOTH, Wayne. The Company We Keep: An Ethics of Fiction. Berkeley: University of California Press, 1989. ISBN-13: 978-0520062108.

BOOTH, Wayne. The Rhetoric of Fiction. Chicago: University of Chicago Press, 1983. ISBN-13: 978-0226065588.

CASTLE, Gregory. Reading the Modernist Bildungsroman. University Press of Florida, 2015. ISBN-13: 978-0813061351.

DECKER, J. Louis. Made In America: Self-Styled Success from Horatio Alger to Oprah Winfrey. Minneapolis: University Of Minnesota Press, 1997. ISBN-13: 978-0816630219.                  

EVE, Martin Paul. Literature Against Criticism: University English and Contemporary Fiction in Conflict. Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2016. ISBN: 9781783742738.

HAMILTON, Nigel. Biography: A Brief History. Cambridge: Harvard University Press, 2007. ISBN-13: 978-0674024663.

HENDLER, Glenn. Public Sentiments: Structures of Feeling in Nineteenth-Century American Literature. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2001. ISBN-13: 978-0807826065.

JAMESON, Frederick. The Antinomies of Realism. Verso Books, 2015. ISBN-13: 978-1781688175.               

JAMESON, Frederick. The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithaca:Cornell University Press, 1982. SBN-13: 978-0801492228.

LUKÁCS, György. The Theory of the Novel. Cambridge: MIT Press, 1974. ISBN-13: 978-0262620277.

MATHIESON, Charlotte. Mobility in the Victorian Novel: Placing the Nation. London: Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-13: 978-1137545466.

PARKER, James. Children's Literature and Capitalism: Fictions of Social Mobility in Britain, 1850-1914. London: Palgrave Macmillan. 2012. ISBN: 978-0230364127.

PAVEL, Thomas. Fictional Worlds. Cambridge: Harvard University Press, 1989. ISBN-13: 978-0674299665.

SHOWALTER, Elaine. Faculty Towers: The Academic Novel and Its Discontents. OUP, 2005. ISBN 0-19-928332-X

SUMMERFIELD, Giovanna a Lisa Downward. New Perspectives on the European Bildungsroman. London: Bloomsbury Academic, 2012. ISBN-13: 978-1441108531.

WOMACK, Kenneth. Academic Satire: The Campus Novel in Context in A Companion to the British and Irish Novel 1945-2000. London: Blackwell Publishing, 2005. ISBN 1-4-051-1374-8.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Seminární práce

Odborná rozprava

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK