PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Angloamerická dětská literatura v kontextu vzdělávání - OPDA1A501B
Anglický název: Angloamerican children literature in the context of education
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (10.02.2020)
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem angloamerické dětské literatury, přičemž pozornost je věnována zvláště autorům druhé poloviny dvacátého a počátku 21. století. Náplní semináře bude práce s vybranými anglickými texty (četba, interpretace, diskuse), zaměřená na porozumění textu, jakož i na rozvíjení a zdokonalování samostatného jazykového projevu. Vedle literární analýzy budou zohledněny možnosti praktického využití daných textů při výuce angličtiny (čtení, poslech, mluvení, psaní). Přednášky představí konkrétní žánry a autory v širším literárním a kulturním kontextu. Kurs je dále věnován komparativnímu a intertextuálnímu čtení, zaměřenému na postižení vztahu mezi vývojem dětské literatury a konkrétními tendencemi literárního vývoje obecně (zejména pokud jde o význam mýtu, eposu, ústní lidové slovesnosti, dobrodružného románu a romance). V neposlední řadě je součástí kursu diskuse o psychologii dítěte, o významu dětské literatury pro rozvoj čtenářské gramotnosti, o významu představivosti a o etických aspektech dětské literatury se speciálním důrazem na vliv současné angloamerické beletrie. Hlavní tematické bloky: 1. literárně historický kontext a problematika didaktické literatury; dětská literatura ve výuce anglického jazyka 2. interpretace tradiční pohádky; Andersen a Oscar Wilde; moderní pohádka (Terry Jones) 3. počátky moderní fantastické literatury (Carroll a Kingsley); J.R.R. Tolkien a C.S.Lewis; J.K. Rowling a další autoři současné fantasy, science fiction 4. dobrodružná próza; rodinný román a deník; bajky a příběhy o zvířatech; obrázkové knihy; poezie pro děti; školní drama
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (10.02.2020)

Povinná a doporučená literatura:

BAKHTIN, M.M., Dialogic Imagination, ed. , transl. Michael Holquist, Austin: University of Texas, 2004. ISBN 0-292-71534-X.

BARONE, Diane, Children´s Literature in the Classroom: Engaging Lifelong Readers, New York: The Guilford Press, 2011. ISBN 13: 978-1606239384.

BETTELHEIM, Bruno, Za tajemstvím pohádek, Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.

CAMPBELL, Joseph, The Hero with a Thousand Faces, California: New World Library, 2008. ISBN 10: 1577315936.

CAMPBELL, Joseph Tisíc tváří hrdiny, př. Hana Loupová, Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-354-4.

CARPENTER, Humphrey; PRICHARD, Mari, The Oxford Companion to Children´s Literature, Oxford, New York: O.U.P.,1987. ISBN 0-19-211-582-0.

ČERNOUŠEK, Michal, Děti a svět pohádek, Praha: Albatros, 19902. ISBN 80-00-00060-1.

FERBER, Michael, A Dictionary of Literary Symbols, Cambridge: C.U.P., 2010. ISBN 978-0-521-69054-6.

FRANZ, Marie-Louise, von, Psychologický výklad pohádek, př. Kristina a Jan Černí, Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-260-2.

FRAZER, J.G. Zlatá ratolest, př. E. Herold, Praha: Mladá Fronta, 1994. ISBN 2007. 80-204-0488-0.

GAVIN, A.E. ROUTLEDGE, Ch, eds., Mystery in Children´s Literature, London: Palgrave Publishers Ltd, 2001. ISBN 10: 0333918819.

GOLDTHWAITE, John, The Natural History of Make-Believe, Oxford, New York: O.U.P.,1996. ISBN 0-19-503806-1.

GENNEP, Van Arnold, Přechodové rituály: systematické studium rituálů, př. Beguivinová, Helena, Praha: NLN, 1997. ISBN 0-19-503806-1.

HELD, Jacqueline, V říši obrazotvornosti: děti a fantastická literatura, překlad Otomar Radina, Praha: Albatros, 1985.

HODROVÁ, Daniela, Román zasvěcení, Praha: H&H, 1993. ISBN 80-85787-34-2.

HOURIHAN, Margery, Deconstructing the Hero: Literary Theory and Children´s Literature, London: Routledge, 1997.

ISBN 10: 0415144191.

HUNT, Peter, Alternative Worlds in Fantasy Fiction, London: Continuum, 2001. ISBN 0-8264-. 4937-9.

HUNT, Peter, ed., Children´s Literature: An Illustrated History, Oxford, New York: O.U.P., 1995. ISBN 10: 0192123203.

HUNT, Peter, ed., Literature for Children: Contemporary Criticism, London, New York: Routledge, 1992. ISBN 0-415-06825-6.

JACKSON, Rosemary, Fantasy. The Literature of Subversion, London: Routledge, 1981. ISBN 0-415-02562-1.

JACOBS, Joseph, ed., English Fairy-Tales, London: Frederick Muller, 1942. ISBN 0584632631.

JACOBS, Joseph, ed., Celtic Fairy-Tales, Oxford: O.U.P., 1992. ISBN 9781907360183.

LEHMAN, Barbara, Children´s Literature and Learning: Literary Study Across the Curriculum, New York and London: Teachers College Press, 2007. ISBN 13: 978-0807748237.

LURIE, Alison, Boys and Girls Forever: Children´s Classics from Cinderella to Harry Potter, London: Vintage, 2003. ISBN 0-09-9453-894.

MANLOVE, C.N., From Alice to Harry Potter: Children's  Fantasy in England , Christchurch, N.Z.: Cybereditions, 2003. ISBN 1877275557.

MELETINSKIJ, J.M., Poetika mýtu,  Bratislava: Pravda, 1989. ISBN 8020708049.

OLIVOVÁ, L., Zvířecí mýty a mýtická zvířata, Praha: Argo, 2011. ISBN  978-80-200-1815-1.

PROPP, Vladimir J., Morfologie pohádky a jiné studie, překlad Marcela Pittermannová, Hana Šmahelová, Miroslav Červenka, Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 987-80-7319-085-9.

SCHLOBIN, R.C., ed., The Aesthetics of  Fantasy Literature and Art, Notre Dame: University of  Notre Dame Press, 1982.  ISBN 13: 9783096463622.

SCHMIDT, V.L., 45 Master Characters. Mythic Models for Creating Original Characters, Ohio: Writer´s Digest Books, 2012. ISBN 10: 1599635348.

 SERACOGLU, Semra, The Use of Children´s Literature in English Language Teaching Classes, LAP Lambert Academic Publishing, 2016. ISBN 13: 978-3659858703.

TOLKIEN, J.R.R., On Fairy –Stories. Tree and Leaf, London: George Allen&Unwin Ltd, 1975. ISBN 10:0048200166.

TOLKIEN, J.R.R., O pohádkách.  Pohádky, př. J. Čermák, Praha: Winston Smith, 1992, 113-188.  ISBN 80-85643-05-7.

TOWNSEND, J.R.,  Written for Children, London: Scarecrow Press, 1996. ISBN 10: 0810831171.-08-3117-1

TRITES, R.S.,  Disturbing the Universe: Power and Repression in Adolescent Literature, Iowa City: I.U.P., 2000. ISBN 0-87745-857-X.

TUCKER, Nicholas, Darkness Visible. Inside the World of Philip PulIman. London: Faber and Faber, 2003. ISBN 1-84046-482-8.

WESTON, Jessie, L., From Ritual to Romance, Mineola, New York: Dover Publications, 1997. ISBN 0-486-29680-6.

ZIPES, Jack, Breaking the Magic Spell: Radical Theories of Folk and Fairy Tales, The Lexington: Kentucky University Press, 2002. ISBN 10: 0813190304.

ZIPES, Jack, The Oxford Companion to Fairy Tales, Oxford: O.U.P., 2015. ISBN 10: 0199689822.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (10.02.2020)

Prezentace

Esej

Odborná rozprava

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK