PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Asistentská praxe s reflexí - OPBZ1S004B
Anglický název: Assistant practice
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 46 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OPBZ1P001A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (07.01.2024)
Cílem předmětu je seznámení se školním prostředím a obsahem práce učitele. Nedílnou součástí tohoto cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Smyslem asistentské praxe je vytvořit prostor pro mentorský typ spolupráce mezi zkušenými a budoucími učiteli. Významným cílem je i rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta. Studenti získají možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince apod.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 24 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 14 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (07.01.2024)

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7.

KARGEROVÁ, J., STARA, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N. & KARGEROVÁ, J. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. 2015.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (07.01.2024)

Studenti získají možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince apod. Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

V průběhu semestru koná ve škole 24 hodin asistentskou praxi, podle pokynů učitele vede záznamy formou portfolia. Po celý semestr využívá elektronickou podporu studie v Moodle, kam odevzdává zadané úkoly.

Průběh a výsledky svých aktivit v rámci asistentské práce prezentuje ve studijní skupině v reflektivním semináři. Pro zápočet předkládá portfolio zpracovaných úkolů v rámci asistentské praxe.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)

Student pracuje s el. podporou studia v moodle.

Pro zápočet předkládá portfolio zpracovaných úkolů v rámci asistentské praxe.

Podmínkou zakončení předmětu je doložená asistentská činnost na základní nebo střední škole, všechny požadované úkoly odevzdané v moodle, osobní účast spojená s prezentací výstupu praxe v reflektivním semináři.

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (07.01.2024)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK