PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy speciální pedagogiky - OPBZ1S004A
Anglický název: Special Education - Basics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 1/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:170 / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBZ1P003A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (29.01.2024)
Cílem výuky v předmětu je vytvořit soubor systémových poznatků o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami, charakterizovat výchovné a edukační souvislosti práce s žákem se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Studentům bude podrobně představena problematika cílových skupin speciální pedagogiky: dětí a žáků s tělesným, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením, s narušenou komunikační schopností, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením aj. minorit. Budou rovněž seznámeni se základní nabídkou speciálně pedagogické podpory v rámci společného vzdělávání a s aktuální úlohou speciálně pedagogických center a soustavy speciálně pedagogických výchovně vzdělávacích zařízení v ČR. Témata: 1.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. 2.Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. 3.Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním, periodizace péče o osoby s postižením. 4. Koncept speciálních vzdělávacích potřeb v současné koncepci podpory dětí a žáků s postižením/se znevýhodněním v českém vzdělávacím systému, inkluzivní vzdělávání, názory profesionálů na inkluzi. Trendy v zahraničí. 5.Dítě/ žák v systému podpůrných opatření katalogy SVP a zákl. principy pedagogické práce s žákem se SVP, příprava učitelů na práci se třídou, ve které jsou zařazeni žáci se SVP. Kurz je zaměřen na problematiku osob se zdravotním znevýhodněním (postižením). Tito žáci, jsou přirozenou součástí společnosti. Cílem kurzu je objasnit studentům specifika vnímání, komunikace těchto žáků. Současně je nutno upozornit na bariéry (sociální, komunikační i architektonické a vzdělávací) a jejich případné odstraňování. Ve společném prostoru je možno podporovat ideu humanity a lidství. 1. historický vývoj péče o osoby se zdravotním postižením po současnost; 2. Jednotlivé cílové skupiny osob se zdravotním postižením; 3. Specifika kognitivních procesů, paměti, učení osob se zrakovým, sluchovým, tělesným, mentálním postižením a poruchou autistického spektra; 4. Podpůrná opatření. Systém péče - možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (29.01.2024)

Student dokáže identifikovat diferenciované vzdělávací přístupy a metody pro různé cílové skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s ohledem na jejich individuální schopnosti, potřeby a styly učení. Student projevuje schopnost efektivní komunikace s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich rodinami, včetně schopnosti vytvářet pozitivní vztahy, naslouchat a jasně vyjadřovat pedagogické cíle. Student rozumí důležitosti interdisciplinární spolupráce se specialisty v oblasti zdravotní péče, psychologie a sociální práce pro poskytnutí komplexní podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.

Student má vhled a orientuje se v problematice vzdělávání děté a žáků s tělesným, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením a narušenou komunikační schopností. Orientuje se v problematice dětí a žáků s poruchou autistického spektra.

Výstupy učení by měly reflektovat celkový cíl kurzu Základy speciální pedagogiky, tj. připravit studenty na kompetentní a citlivou práci s různými cílovými skupinami žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (28.02.2024)

Deskriptory předmětu:
Kredity 2
Celková dotace: 60 hodin
Prezeční dotace: 12 hodin přednášek
Samostudium: 28 hodin
Příprava na zkoušku: 20 hodin

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (12.02.2024)

VALENTA, M. a kol.Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014,  ISBN 978-80-262-0602-6.

PELCOVÁ, N., KVĚTOŇOVÁ, L. Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi. Inkluzivní škola. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, ISBN 978-80-7603-036-7.

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016, ISBN: 978-80-271-0095-8.

VALENTA, M. a kol.Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014,  ISBN 978-80-262-0937-9.

HABR, J., HÁJKOVÁ, H., VANÍČKOVÁ, H.: Metodika práce asisietnta pedagoga. Olomouc: UP, 2015.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (29.01.2024)

Písemná zkouška.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (29.01.2024)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=792

Název kurzu: Základy speciální pedagogiky, vstup pro hosty klíčem: akreditace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK