Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.01.2024)
Cílem předmětu je pojmenování a uvědomění si významu sociálně emočních dovedností pro život každého jedince. V průběhu semestru se studenti naučí rozpoznávat své silné a slabé stránky v komunikačních dovednostech a sociálním chování tak, aby byli schopni je dále rozvíjet a využít ve své budoucí praxi.
Kurz je založen na skupinových setkání, v jejichž rámci budou studenti ověřovat a rozvíjet své sociálně-emoční dovednosti, které pak uplatní ve své praxi. Na základě sebezkušenosti budou moci testovat své komunikační schopnosti a vyzkouší si techniky práce se skupinou. Cílem kurzu je lepší sebepoznání a uvědomění si stránek osobnosti, na kterých je třeba pracovat, pokud chce jedinec úspěšně rozvíjet svůj osobní a profesionální život.
Témata jednotlivých setkání:
1) Sociálně emoční dovednosti
- vymezení a charakteristika
- vývoj a významná období pro rozvoj sociálně emočních dovedností
2) Osobnostní charakteristika jedince
- Kdo jsem?
- Jaké je mé místo ve světě?
- Kam směřuji?
3) Má osobní historie
- Jaký byl můj vývoj, než jsem došel k tomuto bodu?
4) Mé místo v sociální skupině, ve společnosti
- Jak mě vidí ostatní?
- Jak odpovídá vztahování se ostatních k mé osobě tomu, jak se vidím já?
5) Komunikace jako základ úspěšného fungování ve společnosti
- Význam a podstata komunikace
- Zákonitosti úspěšné komunikace
- Komunikace a sociální chování
6) Sociální chování
- Základy sociální percepce
- Percepční chyby, omyly
- Postoje a předsudky
7) Možnosti rozvoje sociálního chování
- Možnosti rozlišení slabých a silných stránek v sociálním chování
- Techniky rozvoje sociálního chování
8) Emoční inteligence a její význam v životě člověka
9) Komunikační dovednosti
- Sebezkušenostní část
10) Reflexe vlastní práce a její vliv na osobnostní rozvoj
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.09.2019)
The course is based on group meetings in which students will test and develop their social skills which they will then apply in their practice. Students will be able to test their communication skills and techniques of team work. The aim of the course is to improve self-knowledge and awareness of individual personality aspects to be worked on. These skills are crucial for successful personal and professional life.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (10.01.2024)
Cílem předmětu je naučit studenty vědomě pracovat na rozvoji svých sociálních a komunikačních dovedností. A umět aplikovat techniky rozvoje sociálních dovedností v učitelské praxi.
Mezi výstupy učení v předmětu patří:
- identifikace emočních stavů a jejich regulace
- rozlišení vědomého jednání a automatických reakcí v sociálních situacích
- orieantace v základních technikách rozvíjení sociálních vztahů a komunikace
- schopnost využít základní program nespecifické prevence na rozvíjení sociálních vztahů ve třídě
- porozumění vlastním emočním stavům a prožitkům
- orientace v osobnostních rysech a jejich dopadu na chování jedince
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
Celková časová zátěž studenta
60
Zakončení
Z
Přímá výuka
Cvičení:
2
Příprava na výuku
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
25 hodin
V případě distanční výuky bude výuka probíhat kombinací online setkání a úkolů v e-learningovém kurzu. Studenti budou aktuálně informováni mailem.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.01.2024)
ROSENBERG, M. B., COSTETTI, V. Nenásilná komunikace a moc: v institucích, společnosti i rodině. Praha: Portál, 2019. GOULSTON, M. Domluvit se dá s každým: techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál, 2018. NEŠPOR, K. Jde to i s úsměvem. Praha: Portál, 2019. JOSEPH, S. Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Praha: Portál, 2018. GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 2011. WATZLAWICK, P., BAVELAS, J. B., JACKSON, D. D. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011. KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada, 2013. GILLERNOVÁ I., ŠÍPEK J.: Vybrané kapitoly z psychologie pro každého. Praha, FF UK Praha, 2015. BLATNÝ, M., DOSEDLOVÁ, J., KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno, Masarykova univerzita a Nakladatelství MSD, 2005.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.01.2024)
Témata řešená v seminářích:
Osobnostní charakteristiky jedince
Kdo jsem?
Osobní historie
Mé místo ve světě (přátelé, rodina, společnost)
Komunikační dovednosti
Sociální dovedosti
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
Pro úspěšné zakončení předmětu je nezbytná účast na seminářích (tolerovaná je 1 absence) a plnění průběžných úkolů zadávaných v seminářích a e-learningovém kurzu.
Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.01.2024)
Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast na setkáních a písemná reflexe vlastního progresu.