PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Grafika na počítači - OPBZ1I021B
Anglický název: Computer graphics
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 72 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jakub Mazuch
Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (01.01.2024)
Hlavním posláním předmětu Grafika na počítači je rozvinout u studentů způsobilost pro využití již získaných vědomostí a uživatelských dovedností v práci počítačem ve směru vlastní tvůrčí aktivity, resp. profesní kreativity při tvorbě především graficky orientovaných didaktických materiálů a dokumentů. Cíl studijního předmětu spočívá v osvojení příslušných poznatků a především dovedností z oblasti počítačové grafiky, pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat, zvládnutí základů práce s grafickými daty a osvojení různých způsobů získávání a úprav grafických dat, včetně volby a ovládnutí programů pro práci s grafikou a poznání jejich specifik a funkčních možností. Mezi hlavní tematické celky patří základní principy počítačové grafiky, bitmapová a vektorová grafika - specifika a oblasti aplikace, komprese grafických dat, základní parametry obrazu (rozlišení, barevná hloubka, ...), grafické formáty, práce s bitmapovým grafickým editorem, práce s vektorovým grafickým editorem, strukturace grafické informace.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Zápočet 60 minut (na jeden pokus)
 
Příprava na zápočet 10 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (01.01.2024)

BAH, T. Inkscape: Guide to a Vector Drawing Program, 5th edition. Dostupné z URL: http://tavmjong.free.fr/INKSCAPE/MANUAL/html/index.php
HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012.
KLAWONN, F. Introduction to Computer Graphics, 2nd edition. London : Springer-Verlag London Ltd, 2012.
KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky.  Dostupné z URL: http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#KPG
SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 4th edition. Boston : A K Peters, 2015.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (01.01.2024)
  • Světlo, fyzikální podstata světla, vnímání světla (oko)
  • Rastrové a vektorové prostředí a nástroje
  • Princip monitoru (LCD), zobrazování barev, princip bitmapové grafiky (formát BMP)
  • Komprese grafických dat, základní parametry obrazu (rozlišení, barevná hloubka, ...)
  • Práce ve vektorovém grafickém editoru
    • princip vektorové grafiky
    • uživatelské prostředí vektorového grafického editoru InkScape
    • nástroje pro tvorbu základních tvarů a kontextová nabídka
    • úprava a transformace objektů
    • paleta barev (parametry výplně a obrysu)
    • přichytávání objektů
    • seskupování objektů
    • slučování objektů, průnik, rozdíl apod.
    • zarovnání a rozmístění objektů
    • křivky - převod objektu na křivky
    • princip Bézierovy křivky, nástroje pro tvorbu a úpravu křivek
    • vodící linky a mřížka
    • převod bitmapové grafiky na vektorovou
    • vrstvy
  • Úprava bitmapové grafiky
    • úprava rozměrů a DPI
    • úprava barev
    • dávkové (hromadné) úpravy
    • vybrané další postupy pro práci s bitmapovou grafikou
  • Základní formáty souborů
  • Strukturace grafické informace (mapy)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (01.01.2024)

Podmínkou pro úspěšné splnění předmětu je:

buď vypracování zápočtových úloh zadávaných v průběhu výuky ve vyhovující kvalitě, úlohy se týkají práce s jednotlivými programy, resp. jejich typy.

nebo vypracování zápočtových úloh prezenčně ve vypsaných zápočtových termínech (ve zkouškového období)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK