Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.02.2020)
Pedagogická praxe v zařízeních pro volný čas a volnočasových organizacích s právní subjektivitou zaměřených na mimoškolní vzdělávání je zaměřena na systematickou a pravidelnou práci studenta se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Student získá možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti organizování, vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, vedení zájmových útvarů, pracovat s dětmi ve školách v přírodě, v příměstských i na tematicky zaměřených táborech, doučování žáků ZŠ či lektorování apod.
Cílem předmětu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních a středních škol ve volnočasových zařízeních různorodého zaměření a charakteru. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků v době mimo vyučování, což studentům umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství a dospívání. Student získá možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti organizování, vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, vedení zájmových útvarů apod. Konkrétně to znamená, že studenti systematicky a pravidelně pracují se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Studentům umožňuje tato praxe získat zároveň znalosti a zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické dovednosti v oblasti vedení žáků na úrovni základní a střední školy. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují písemné záznamy o jejím průběhu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.02.2020)
Cílem předmětu je podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních a středních škol ve volnočasových zařízeních různorodého zaměření a charakteru; rovněž práce s dětmi se SVP, dospělými a seniory. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků v době mimo vyučování, což studentům umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství a dospívání; a také rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství.
Tato praxe umožňuje studentům získat zkušenosti s organizováním a zajištěním zájmových, výchovně rekreačních aktivit, prohloubit praktické zkušenosti v oblasti vedení žáků předškolního, prvního a druhého stupně ZŠ a SŠ. Pedagogická praxe je zaměřena na rozvoj následujících kompetencí a oblastí: aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti pedagogicko psychologické přípravy, rozvoj organizačních dovedností v oblasti pedagogiky volného času, rozvoj reflexe a sebereflexe.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.02.2020)
PÁVKOVÁ, J. A KOL. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6
HÁJEK, B., HOFBANER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Texty pro distanční studium. Praha : UK - Ped.fak,. 2003. ISBN 80-7290-128-1
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: 2002. ISBN
80-7315-012-3
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (18.02.2020)
Student vykoná celkem 60 hodin činností za semestr Počet hodin v jednotlivých oblastech činností je následující: 2 hodiny úvodního semináře 2 - 4 hodiny závěrečného reflektivního semináře 18 - 22 hodin přímé pedagogické činnosti 14 - 16 hodin v souvislosti s přípravou aktivit a jejich reflexí s volnočasovým pedagogem 20 - 22 hodin samostatné práce a plnění úkolů v elektronické studijní opoře
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (03.02.2020)
Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře pořádaného na půdě Pedagogické fakulty UK.
Student plní předem dohodnuté závazky vůči organizaci, pro kterou pracuje během praxí
Student zpracuje úkoly reflektivního charakteru dle požadavků oborových kateder.
Student prezentuje ve studijní skupině při závěrečném kolokviu na půdě Pedagogické fakulty pedagogický deník - portfolio, které se skládá z reflexí všech vlastních aktivit – lekcí ve volnočasových zařízeních, sebereflexí a zároveň hodnocení mentora z volnočasové organizace, který pedagogickou praxi studenta koordinuje, vede a hodnotí
Podklady pro zápočet:
Pedagogický deník – soubor příprav vlastních aktivit-lekcí ve volnočasových zařízeních, reflexí a sebereflexí
Hodnocení od pedagoga ze zastřešující volnočasové organizace, který pedagogickou praxi studenta koordinuje
Splnění úkolů v elektronické studijní opoře dle zadání garanta paralelní skupiny