PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář osobnostní a sociální výchovy - OPBY4P062B
Anglický název: Seminar for Social Education and Personality Development
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 18 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBY4P042A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)
Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy pro implementaci v oboru výchova ke zdraví a respektuje pojetí průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy zařazeném v Rámcovém vzdělávacím programu. Pracuje se specifiky didaktiky OSV. Předmět zároveň otevírá prostor pro uplatnění oborů dramatická výchova, artefiletika, výchova zážitkem pro osobnostní a sociální výchovu v rámci oboru výchova ke zdraví.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

Studenti vysvětlí možnosti implementace pojetí osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví. Používají terminologii v didaktickém kontextu (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous).  .

Interpretují aktivitu/hru/jádrovou činnost jako výukovou situaci ve vazbě operacionalizovaný cíl tak, aby prožitek aktivizoval proces učení v osobnostní a sociální výchově..

Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví jako bezpečného výukového prostoru pro učen (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat)

Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Dokáží přiřadit ke kurikulu osobnostní a sociální výchovy v kontextu oboru výchova ke zdraví možnosti učení na prožitkové situaci, případně identifikovat témata s afektivním doménou cílů

Aplikují princip principy OSV: praktická, zosobněná, provázející a reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení OSV.

Na vlastní zkušenosti ze semináře porovnají rozdíly didaktické zákonitosti při práci s hrou jako prostředkem rozvoje v pojetí dramatické výchovy, artefiletiky a zážitkové pedagogiky.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na seminář a seminář 78 minut, práce se studijními materiály (za celý semestr) 32 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin, seminární práce 30 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.09.2019)

Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar Artama.

Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (02.01.2024)

Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

Přehled výukových témat:
1.   Pojetí Osobnostní a sociální výchovy v kurikulu s ohledem na obor výchova ke zdraví v návaznosti na obecnou didaktiku (teoretické základy, terminologie).
2.   Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot (afektivní doména; operacionalizovaný cíl)

3.   Pedagogická diagnostika (referenční rámec skupiny; potřeby skupiny; psychická bezpečnost, eustres) 
4.   Didaktika Osobnostní a sociální výchovy (vztah situačního pojetí výchovy a jádrové činnosti jako příležitosti k učení; principy OSV: praktická, zosobněná, provázející/reflexe). Didaktické postupy s      hrou (specifika zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy a artefiletiky).
5.    Skupinová dynamika a práce se třídou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK