PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poradenské služby ve školství - OPBY4P053C
Anglický název: Advisory services in education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBY4P042A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.10.2019)
Předmět uvádí studenty do problematiky poskytování poradenských služeb ve školství. Seznamuje se současným systémem pedagogicko-psychologického poradenství, ve shodě s aktuální legislativou konkretizuje kompetence poradenských pracovníků školního poradenského pracoviště, resp. školského poradenského zařízení. Motivuje k cílené spolupráci učitele s ostatními odborníky působícími při výchově a vzdělávání dětí, žáků a studentů. Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o současném poradenském systému, seznámit je s postupy, které jsou aktuálně využívány v poradenské praxi. Přehled výukových témat: 1. Systém poradenských služeb ve školství. 2. Vznik a vývoj výchovného poradenství. 3. Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativní ukotvení, etické aspekty poradenské práce. 4. Úkoly, kompetence a standardy školního poradenského pracoviště. 5. Úkoly, kompetence a standardy pedagogicko-psychologické poradny. 6. Úkoly, kompetence a standardy speciálně-pedagogického centra. 7. Obvyklé varianty problémů školního věku. 8. Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, náprava a intervence. 9. Charakteristika vybraných metod, specifických diagnostických situací, závěrů, doporučení, podpůrných opatření. 10. Ilustrace vybraných psychologických a speciálně-pedagogických testů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.10.2019)

HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. (2005). Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. (2002). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. (2003). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. (2002). Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF.

KNOTOVÁ, D. a kol. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.

MATĚJČEK, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.

VÁGNEROVÁ, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.

ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.10.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7914

Heslo pro hosty: akredkpg19

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK