PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy pediatrie a sociální pediatrie - OPBY4P044A
Anglický název: Basics of Pediatrics and Social Paediatrics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 45 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2172
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Vyučující: MUDr. Jan David, Ph.D.
PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBY4P022A
Je prerekvizitou pro: OPBY4P052A, OPBY4P052B, OPBY4P061B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)
Předmět úzce navazuje na znalosti získané ze somatologie a základů sexuologie a reprodukčního zdraví. Seznamuje studenty se zákonitostmi růstu a vývoje v jednotlivých věkových obdobích včetně jejich specifik. Zmiňuje důležitost preventivní péče pro optimální vývoj dítěte. Navazuje na Program WHO Zdraví 21, který ve svých cílech označuje zdravý start do života za hlavní prioritu každé společnosti. Umožňuje aplikovat poznatky z oblasti zdravovědy v nových souvislostech.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)

Cílem předmětu je přiblížit principy moderní zdravotní a sociální péče o děti a mládež.
Student zná specifika vývoje a růstu v jednotlivých věkových obdobích. Orientuje se v řešení problémů souviseních s ohroženou rodinou a dětmi.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 86 hodinám. Doba očekávané přípravy na přednášku 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zkoušku 25 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.09.2019)

Bláhová, K. & et al. (2013). Kazuistiky z pediatrie. Praha: Mladá fronta.

Dunovský, J. & et al. (1999). Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

Klíma, J. & et. al. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.

Kukla, L. (2017). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada.

Ludíková, B. (2013). Základy pediatrie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Nožířová, J. (2012). Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha.

O`callaghan, Ch. & Stephenson, T.(2005).  Pediatrie do kapsy. Praha : Grada.

Velemínský, M. & et al. (2009). Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta.

Velemínský, M. & Velemínský, M. (2017). Dítě od početí do puberty: 1500 otázek a odpovědí. Praha: Triton.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.01.2023)

Podmínky pro získání zkoušky:

-  V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 60 %.

-  Písemný test bude mít dvě části: základy pediatrie - základy sociální pediatrie. Z každé části testu musí student obdržet min. 70 % (tedy min. 70 % ze základů pediatrie a min. 70 % ze základů sociální pediatrie). Pokud bude splněno toto kritérium, vytvoří se poté celková známka (dle získaného celkového počtu bodů). Pokud student neuspěje (obdrží známku 4), v dalším termínu koná obě části zkoušky.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (22.01.2024)

1. Organizace preventivní a léčebné péče o děti a dospívající. Základy neonatologie, novorozenecký screening.
2. Propojení biologického a sociálně-psychologického vývoje dětí s problematikou možného poškození zdraví dětí s akcentem na prevenci.
3. Očkování, preventivní prohlídky, aktivní imunizace dítěte, poruchy imunitního systému.
4. Vybraná onemocnění dětského věku (např. metabolická, respirační, alergická, gastrointestinální onemocnění).
5. Zdravotní rizika spojená s pobytem ve školních a předškolních zařízeních.
6. Důležité demografické údaje v souvislosti s pediatrií a sociální pediatrií.
7. Význam rodiny pro dítě, potřeby a práva dítěte. Poruchy funkce rodiny a rodičovství.
8. Rozvod, formy porozvodové péče o dítě, syndrom zavrženého rodiče. Náhradní rodinná péče.
9. Výzkumy a aktuální trendy v péči o dítě.
10. Ohrožené dětí a způsoby řešení vzniklých problémů (interdisciplinární spolupráce).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK