|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.11.2019)
Cílem tehoto předmětu je učit studenty samostatně a původně myslet a své myšlení artikulovat. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)
V době, kdy nebude možné vyučovat kontaktně, bude výuka probíhat bezkontaktně, a to jak synchronně, tak asynchronně prostřednictvím MS Teams. Seminář Z. Zicha: adresa týmu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af9d745801ba648e38b4d53934b30fa8b%40thread.tacv2/conversations?groupId=97d658ad-d4ad-4832-b9e0-d6746cf6a395&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d (K přihlášení do MS Teams se používají tytéž údaje jako do přihlášení do Office 365, tedy fakultní email a heslo k němu - viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/fakultni-email-pro-studenty/ ) Úvodní setkání k hermeneutické filosfii proběhne dne 13.10.2020 od 7:30 na adrese: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3af9d745801ba648e38b4d53934b30fa8b%40thread.tacv2/1601331359223?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d (Doporučujeme přihlásit se cca 5 minut před zahájením schůzky. Pro toto setkání není nezbytné být přihlášen a též není třeba použít MS Teams aplikaci, pokud využijte prohlížeč MS Edge.) Moodle: https://dl1.cuni.cz/enrol/instances.php?id=6183
Seminář D. Rybák, adresa týmu: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MmM3ZDQ3ODUtZDdjZS00OTI2LTg3N2QtZWFjY2ZjZWQ0OTg1%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%2254095480-531f-41a2-a5f6-cab1b93cd9c4%22%7d
Linky na semináře doc. Pelcové budou studentům zaslány se zavedením on line výuky. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.07.2021)
Seminář. D. Rybáka Povinná:
FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0. HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-121-8. HOGENOVÁ, Anna. Ontologická nouze a dnešek. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-013-8. MARX, Karl. Rukopisy "Grundrisse": (ekonomické rukopisy z let 1857-1859). I. Vydání I. Praha: Svoboda, 1971. PEŠKOVÁ, Jaroslava, Miloslav PRŮKA a Irena VAŇKOVÁ. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2. PLATÓN. Euthydémos: Menón. 4., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2000. Knihovna antické tradice. ISBN 80-86005-56-9. PLATÓN. Ústava. Šesté, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2017. Platónovy dialogy. ISBN 978-80-7298-230-1.
Seminář Z. Zichy Povinná: GADAMER, Hans-Georg. Člověk a řeč: (výbor textů). Praha: Oikoymenh, 1999. Oikúmené. ISBN 80-86005-76-3. Doporučená: Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I: nárys filosofické hermeneutiky. Překlad David Mik. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2010. 415 s. Paprsek; sv. 18. ISBN 978-80-87256-04-6.
Gadamer, Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Překlad Jiří Němec a Jan Sokol. Druhé, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2019. 99 stran. Oikúmené. Malá řada; svazek 23.
ISBN 978-80-7298-359-9.
Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda II: dodatky, rejstříky. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2011. 471 s. Paprsek; sv. 19.ISBN 978-80-87256-44-2.
Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného: umění jako hra, symbol a slavnost. Překlad David Filip. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2003. 86 s. Delfín; sv. 45. ISBN 80-86138-48-8. HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk: německo-česky. 2., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2006. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-7298-165-X. Ricœur, Paul. Úkol hermeneutiky: eseje o hermeneutice. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2004. 41 s. Parva philosophica; sv. 14. ISBN 80-7007-185-0.
Seminář N. Pelcové: Prameny: Komenský J. A., Masaryk T.G., Rádl E., Klíma L., Patočka J., Kohák E., Sekundární literatura: Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008. KOHÁK, Erazim. Domov a dálava: kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení. 3., nezměn. vyd. Praha: Filosofia, 2013. 422 s. ISBN 978-80-7007-401-5. PATOČKA, Jan. Česká vzdělanost v Evropě. Praha: Václav Petr, 1939. 37, [I] s. Svazky úvah a studií; č. 6. PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 332 s.ISBN 978-80-7290-515-7. PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 206 s.ISBN 978-80-7290-627-7. SLOVNÍK ČESKÝCH FILOSOFŮ [ONLINE]. BRNO: KATEDRA FILISOFIE FF MU BRNO, 1998. [CIT. 2017-02-22]. DOSTUPNÉ Z: HTTP://WWW.PHIL.MUNI.CZ/FIL/SCF/KOMPLET.
https://filozofie.phil.muni.cz/vyzkum/publikace/scf/abecedni-seznam |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)
Seminář dr. Rybáka 1. Problém vzdělání a výchovy 2. Mathésis a mathématické struktury vědění 3. Vědění a tradice 4. Jak dochází k rozdělení na vzdělání a výchovu? 5. Předpoklady moderní pedagogiky 6. Novověký svět a člověk - subjektivita 7. Scholé - u vybraných myslitelů (Platón, Aristotelés, Marx, Husserl) 8. Svoboda a myšlení 9. Problém vědy 10. Žitý svět a idealizace 11. Proměna světa na planetu 12. Poslední kritická bitva
Seminář. dr. Zichy 1. Specifika filosofování - filosofické myšlení jako problém; 2. Místo intepretace v humanitním vzdělávání; netodologie humanitních věd a hermeneutika; 3. Dějinné zlomy v heremenutickém myšlení; 4. Uvedení do problematiky filosofické hermeneutiky; 5. Významové souvislosti témat Člověk - Myšlení - Řeč 6. Porozumění jako problém - jeho struktura (hermeneutický kruh) 7. Otázka vztahu pravdy a metody 8. Hermeneutika a dějiny (dějinné vědomí) 9. Možnosti intepretace filosofického textu 10. Otázka intepretace uměleckého díla 11. Běásnění, pravda a hermenutika 12. Hermeneutika a pedagogická praxe
Seminář BIa N. Pelcové: Komenského labyrint světa, pansofie a pojetí výchovy jako emendace Masarykovo pojetí krize a Ideály humanitní Rádlova Útěcha z filosofie a kritika vzdělávání Patočkovo pojetí výchovy a vzdělávání, výchova jako životní pohyb Paloušovo pojetí výchovy a vzdělanosti
Seminář BIb N. Pelcové: Machovcovo pojetí smyslu lidského života a dialog mezi křesťany a marxisty Kosík Karel a hledání autentického a neautentického pobytu Jaroslava Pešková Já, člověk Jan Sokol a jeho základy filosofické antropologie Bělohradský od Krize eschatologie neosobnosti k myšlení pozdní doby
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)
Seminář D. Rybáka: Kolokviální zkouška, při níž bude muset student prokázat porozumění problémům probraným na semináři. Referát a kritika jedné vybrané kapitoly z knihy: RYBÁK, David. Fenomenologické redukce a vzdělání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4336-6.
Seminář Z. Zichy: Písemná intepretace vybrané pasáže ze čtených titulů a její obhájení při pohovoru, nebo intepretativní referát v semináři.
Seminář N. Pelcová: Aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů (např. předběžné seznámení se s textem a jeho kritická analýza, vypracování dílčí interpretace problému, referát o autorovi ad.).
|