PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia - OPBX2O101A
Anglický název: Introduction to the Study
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)
Úvod do studia ZSV usnadňuje studentům vstup do akademického studijního prostředí, seznamuje je se studovaným studijním programem a jeho koncepcí. Předmět rozvíjí u studentů základní akademícké dovednosti potřebné ke studiu společenských věd a uvádí je do obzoru společenských věd a filosofie. Výuka tohoto úvodního předmětu je v jistém smyslu orientována spíše na studenta (tedy na rozvoj jeho akademických dovedností a jeho celkové porozumění studovanému oboru) než na konkrétní vzdělávací obsahy teoretické povahy - a jako taková je spíše "provádějící" než "školící"; to však neznamená, že není třeba, aby si student v rámci tohoto předmětu neosvojil konkrétní znalosti a dovednosti a neprojevil porozumění základním kontextům oboru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)

Absolvent kurzu Úvodu do ZSV

  • je seznámen se stujním prostředím Pedagogické fakulty UK, je schopný získávat informace týkajícího studia a využívat služby související se studiem (studijní oddělení, knihovny, databáze, poradenská centra);
  • je obeznámen s KOVF a se svým studijním programem, jeho charakterem, strukturou a průběhem;
  • orientuje se v základních prostředcích a postupech obeně uplatňovaných v rámci studia: především dokáže náležitým způsobem pracovat s informacemi - rozumí nárokům na odbronou studentskou práci, zná základní pravidla a doporučení pro její vypracování, dokáže v textu uvádět cizí myšlenky a bibliografické údaje, rozliší tvůrčí činnost od plagiátorství, vyhladává prameny v českých a mezinárodních databázích, je s to vyhotovovat excerpta, konspekty, anotace, abstrakty, recenze;
  • rozlišuje mezi různými druhy textů, uvědumeje si rozdílné nároky na jejich četbu a intepreataci;
  • má základní povědomí o specifikách společenských věd a filosofie (o jejich jejích metodologických základech);
  • uvědomuje si význam společenskovědního vzdělávání a jeho etický rozměr.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.09.2020)

V době, kdy nebude možné vyučovat kontaktně, bude výuka probíhat bezkontaktně, a to jak synchronně, tak asynchronně. Synchronní výuka bude probíhat v MS Teams, asynchronní výuka bude podpořena studijní opopou v moodlu a bude též částečně realizována v MS Teams. Synchronně budou probíhat především přednášky, též některé semináře či konzultace.

Adresa kurzu v MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7a024a04badb4e36a8e14ded00b6549b%40thread.tacv2/conversations?groupId=670b83b9-94a3-4f5a-a848-30066d5fc23a&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d ; K přihlášení do MS Teams se používají tytéž údaje jako do přihlášení do Office 365, tedy fakultní email a heslo k němu - viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/fakultni-email-pro-studenty/ . 

Adresa kurzu v Moodlu UK 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7514 (kód předmětu: 7514); Přihlášení do moodlu proběhne samopřihlášením studentů, kteří se do kurzu přihlásí do své skupiny (A-D; dle semináře, v němž jsou zapsání) za použítí hesla, jež obdrží od vyučujícího. K přihlášení do Moodle UK 1 se uplatňují tytéž přihlašovací údaje jako do SIS/CAS. 

Studijní nároky na studující se u tohoto předmětu neliší v závislosti na tom, zda je výuka realizována prezenčně, hybridně či distančně.

První setkání kurzu proběhne distančně dne 8.10. 2020 od 8:00. Doporučujeme přihlásit se cca 5 minut před zahájením schůzky. Pro toto setkání není nezbytné být přihlášen a též není třeba použít MS Teams aplikaci, pokud využijte prohlížeč MS Edge. Adresa setkání:  https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a7a024a04badb4e36a8e14ded00b6549b%40thread.tacv2/1601301625140?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d . (Další přednášky budou přístupné na téže adrese.)

Adresa pro setkávání v jednotlivých seminářích:

Seminář A - lichý od 9:40: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a6c7679e06fc24e19be670dc83bd91177%40thread.tacv2/1601302121133?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d

Seminář B - lichý od 11:20: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a6b21d31b818d4be188f9c1ce2d6359f3%40thread.tacv2/1601303021595?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d

Seminář C - sudý týden od 9:40: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a3258b489ed084fdea8e286ead0528d6c%40thread.tacv2/1601303498991?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d

Seminář D - sudý od 11:20: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a0c4f0e335e4a464fa25c4afa82bb9ef5%40thread.tacv2/1601303671048?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d

 

.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (16.08.2019)

 Základní literatura a zdroje informací (Názvy klíčových publikací jsou tučně zvýrazněny.)

a) k uvedení do studijního prostředí PedF UK

  • Jak se zorientovat ve studiu na Pedagogické fakultě. Elektornická a pravidelně aktualizovaná publikace přístupná na adrese: http://pages.pedf.cuni.cz/pedinfo/ .

b) k rozvoji akademických dovedností

  • ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. V Olomouci: Votobia, 1997 [cit. 2019-08-13]. Velká řada. ISBN 80-7198-173-7. (Dostupné prostřednictvím E-prezenčky: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html)
  • ZBÍRAL, Robert. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. ISBN 978-80-7201-779-9. (Dostupná na adrese: https://is.muni.cz/el/1422/jaro2017/MVV42K/um/Zbiral_prirucka.pdf )
  • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky / Jadwiga Šanderová ; spolupracovala Alena Miltová. 2005. ISBN 9788086429403.
  • Meško, Dušan a kol. Akademická příručka. 1. české upr. vyd. Martin: Osveta, 2006. 481 s. ISBN 80-8063-219-7. (Náhled obsahu: https://cache.obalkyknih.cz/file/toc/391506/pdf) - Komentář: podrobnější uvedení do prezentačních dovedností (pro náročnější)

 

 b) k uvedení do problematiky společenských věd
  • Nussbaum, Martha Craven. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Překlad Otakar Vochoč. Vydání první. Praha: Filosofia, 2017. 273 stran. Dnešní svět; svazek 3. ISBN 978-80-7007-489-3.
  • FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd: multikulturní přístup. Praha: SLON, 2002. Studijní texty. ISBN 80-86429-10-5.
  • Krámský, David a kol. Humanitní vědy dnes a zítra: [věnováno památce paní profesorky Jaroslavy Peškové]. Liberec: Katedra filosofie Technické univerzity v Liberci, 2007. 365 s. Res humanae.
  • KRÁMSKÝ, David. O povaze humanitních věd: k etickým a metodologickým východiskům humanitněvědního poznávání. Liberec: Bor, 2008. Res humanae. ISBN 978-80-86807-75-1. ISBN 978-80-86807-33-1.
  • Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 339 s. ISBN 80-200-1304-0.
  • Halík, Tomáš et al. K čemu dnes humanitní vědy?. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta ve vydavatelství Togga, 2008. 99 s. ISBN 978-80-86807-33-1. ISBN 978-80-7308-234-5.
  • BOD, Rens. A new history of the humanities: the search for principles and patterns from Antiquity to the present / Rens Bod. 2013. ISBN 9780199665211.
  • Webové stránky Stanford Humanities Center(Stanford University, Stanford, California) - http://shc.stanford.edu/what-are-the-humanities
 

Další vybraná doporučená literatura k souvislosti ubiverzity, společenských věd a vzdělání:

  • HOGENOVÁ, Anna a Michal SLANINKA. Žít z vlastního pramene: rozhovory o životě a filosofii s Annou Hogenovou / Anna Hogenová, Michal Slaninka. 2019. ISBN 9788075301642.
  • JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žákyDíl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5.
  • JIRSA, Jakub. Idea univerzity. Praha: Academia, 2015. XXI. století. ISBN 978-80-200-2375-9.
  • KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9.
  • KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995. 199 s. ISBN 80-238-0473-1.
  • KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. XXI. století; sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5.
  • PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.
  • PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
  • PELCOVÁ, N. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
  • PELCOVÁ, Naděžda et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 289 s. ISBN 80-86861-28-7.
  • PEŠKOVÁ, Jaroslava et al. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010. 184 s. ISBN 978-80-902125-6-5.
  • Rybák, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. 195 stran. ISBN 978-80-7603-015-2.
  • SVOBODOVÁ, Zuzana et al. Důstojně a radostně: příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. 158 s. ISBN 978-80-86057-75-0.
  • ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1.
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)

V semináři si student osvojí základní metody vědecké práce, jako je práce s literaturou, interpretace, kritický aparát, konspekt.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)

Ústní zkouška má charakter pohovoru, během něhož student prokazuje své snalosti v rozsahu tematiky kurzu (přednášky a prostudovaná literatura) a obhajuje seminární práci.

 

  1. Univerzita. univerzitní vzdělávání a studium společenských věd - jejich význam, smysl;
  2. Charakteristika studia ZSV - jeho nároky a úkoly;
  3. Vybrané útvary: anotace, abstrakt, resumé, excerpta, konspekt, recenze, odborný text a jeho znaky, esej, umělecké dílo.
  4. Zásady vypracování odborných studentských prací (seminárních a bakalářských);
  5. Uvádění vlastních a cizích myšlenek v odborném textu, zápis bibligrafických údajů;
  6. Práce s prameny, jejich druhy, reflexe kvality pramenu, katalogy a databáze; specifické nároky pro čtení a intepretaci různých typů textů (např. dle oboru)
  7. Ústní referáty a jejich struktura, zásady přípravy ústní a digitální prezentace;
  8. Charakteristika společenských věd a jejich specifika (filosofie, společenské vědy, přírodní vědy...)
  9. Společnské vědy a jejich různé metodologické přístupy (otázka vychází z četby studenta)
  10. Reflexe vybraných témat z prostudované literatury (otázka na základě četby)

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (16.08.2019)

Tematické okruhy Úvodu do studia ZSV je možné rozčlenit do tří oblastí, jež představují uvedení do

  • A) akademického studijního prostředí a obeznámení se širším kontextem univerzitní vzdělanosti
  • B) organonu společenskovědního studenta (rozvoj akademických dovedností potřebných ke studiu společenských věd a filosofie);
  • C) problematiky humanitních věd, tedy do reflexe povahy společenských věd a základů jejich metodologie;

Uvedení do první oblasti pomáhá studentům lépe porozumět specifikám (univerzitního) studia, zorientovat se ve studijním prostředí pedagogické fakulty a seznámit se Katedrou OVF a studijním programem. Druhá a třetí oblast tematických okruhů se úzce vztahují k metodologii společenských věd, přičemž druhá oblast je orientována prakticky a poskytuje studentům příležitost získat základní znalosti a dovednosti potřebné k dalšímu studiu, část třetí je spíše teoretická - je stručným úvodem do hlubší reflexe společenských věd, bez níž studium společenských věd moho být redukováno jen v seznamování se s disparátními okrsky jednotlivých věd.

Osnova tematických okruhů výuky Úvodu do studia ZSV

  1. (A) Seznámení s akademickým prostředím a s ideou univerzity;
  2. (A) Seznámení se studijním prostředím pedagogické fakulty (mimojiné též s její strukturou, organizací, studenskými spolky, akademickým senátem, s knihovnou PedF UK);
  3. (A) Seznámení s koncepcí studia, se studijním programem ZSV a se zásadními okolnostmi studia (např. informace k požadavkům na plnění bakalářské práce, inforamce k bakalářským zkouškám apod);
  4. (B) Studium společenských věd - jeho specifika, vybraná doporučení týkající se studia a učení; myšlení a čtení ve filosofii a společenských vědách - interpretace a její podoby (hermeneutika);
  5. (B) Odborný písemný projev (jeho styly a druhy) a práce s informacemi (anotace, abstrakt, resumé, excerpta, seminární práce, esej)
  6. (B) Zásady vypracování seminární práce a bakalářské práce; uvádění vlastních a přejatých poznatků, práce s prameny v písemném projevu, plagiátorství a autorská etika;
  7. (B) Druhy pramenů, katalogy a databáze;
  8. (B) Ústní referáty, prezentace, kooperace, síťování;
  9. (C) Teoretické uvedení do problematiky společenských věd; charakteristika společenských věd; filosofie, duchovědy a přírodní vědy; odvaha myslet, tázání;
  10. (C) Vybrané základní perspektivy/paradigmata (s ohledem na dějiny); scientismus, fenomenologie, hermeneutika, neomarxismus a kritická teorie, postmoderní myšlení;
  11. (C) Společenské vědy a vzdělávání (filosofie výchovy a pedagogika).
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)

Do 14 dní od počátku semestru se studenti přihlásí do prostředí digitální podpory tohoro předmětu na Moodlu UK 1): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7514 .

Server Moodle UK 1 je dostupný pro studenty a učitele Univerzity Karlovy. Pokud ještě nejste zaregistrování, přihlašte se pomocí svého osobního čísla a hesla pro CAS
(více info zde https://ldap.cuni.cz/index.php ), účet vám bude vytvořen automaticky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)

Splnění předmětu Úvod do studia je zakončeno zkouškou a oceněno 4 kredity, studijní zátěž odpovídá cca 100 hodinám.

Student obdrží absolvuje předmět, pokud splní níže uvedené dílčí požadavky (či po dohodě s vyučujícím jejich ekvivalenty) a svými znalostmi a dovednostmi prokáže svoji připravenost na další studium.

Dílčí požadavky k zakončení prředmětu:

  • aktivní účast na seminářích a kooperace se studenty v rámi seminářů;
  • průběžné plnění zadaných úkolů a samostudium (četba dvou povinných titulů /v seznamu literatury sjou uvedeny tučně/ a jednoho volitelného)
  • včasné odvezdání zápočtové práce a její obhájení během zkoušky.
  • ústní zkouška, na keré student prokazuje obeznámenost s tématy přednášek a obhajuje seminární práci

S charakterem zápočtové práce jsou studenti seznámeni na počátku semestru. Pro potřeby tohoto předmětu je za zápočtovou práci obyvkle považováno portfolio sestávající především z průběžných a celosemestrálních úkolů, jež studenti v rámci předmětu plní, případně může mít zápočtová práce povahu seminární práce či projektu.

Zápočtovou práci studenti odevzávají elektornicky (prostřednictvím e-mailu, moodlu či sdíleného prostředí) - bližší informace obdrží v průběhu semestru.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK