PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova a inkluzívní edukace - OPBW2V115A
Anglický název: Art and Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW2V111A
Je prerekvizitou pro: OPBW2V133B, OPBW2V132B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
Výtvarný projev a výchovné působení ve školním a ve specifickém mimoškolním prostředí. Výtvarná výchova jako součást výchovy a vzdělávání dětí s mentálním a fyzickým postižením. Diagnostické a terapeutické možnosti, specifika a omezení ve vedení výtvarných činností. Vybrané kapitoly z arteterapie a speciální pedagogiky. Výtvarná výchova v prostředí inkluzívního vzdělávání. Muzejní a galerijní pedagogika jako prostředek inkluze.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (11.02.2020)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

DAVID, J.: Výtvarná výchova jako duchovní a smyslový fenomén. Fantisk, Polička 1993.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I., Inkluzívní vzdělávání, Teorie a praxe. Grada Publishing: Praha. 2010.

MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora I. Nucles, Hradec Králové 2002.

MICHALÍK, J. Školská integrace dětí se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999.

POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Fantisk, Polička 1994, 1995. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha 2005

ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, UK Ped F 1997

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

ADORNO, T. W., Reflexe o umění a filosofii („Estetická teorie“, „Paralipomena“)

BABYRÁDOVÁ, H., Rituál, umění a výchova, PedF MU, Brno, 2002. BAŠTECKÁ, B. Klinická psychologie. Portál

CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie. Praha, Portál, 1998.

CASEOVÁ, C. – DALLENOVÁ, T.: Arteterapie s dětmi, Praha, Portál, 1995.

DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál, 2001.

HOBDAYOVÁ, A. – OLLIER, K.: Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál, 2000.

JEBAVÁ, J.: Úvod do arteterapie, Praha, UK, 2000. KASTOVÁ, V.: Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Praha, Portál, 1999.

KASTOVÁ, V.: Dynamika symbolů, Praha, Portál

LHOTOVÁ, M.: Proměny výtvarné tvorby v arteterapii. České Budějovice, Scientia, 2010.

LURKER, M.: Slovník symbolů, Univerzum, Praha, 2005 MEGLINOVI, D. a N.: Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Praha, Portál, 2001

MIŠURCOVÁ, V. Severová, M.: Děti, hry a umění. Praha, ISV-nakladatelství, 1997. MOKREJŠ, A., Umění: a k čemu? Triton, Praha, 2002.

MOKREJŠ, A., Filosofie a život – život a umění. Praha: Filosofia,1995. PECHAR, J.: Prostor imaginace, Praha, psychoanalytické nakladatelství Jiří Kocourek, 1992.

RIEDEL, I.: Obrazy v terapii, umění a náboženství: interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Portál, Praha, 2002.

SLAVÍK, J., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), 1. díl, PedF UK, Praha, 2001.

SLAVÍK, J., WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky, 2. díl, PedF, UK, Praha, 2004.

ŠICKOVÁ, J.: Základy arteterapie. Portál, Praha, 2002. WADESON, H.: Art psychotherapy. New York: Wiley. 1980.

ŽENATÁ, K.: Obrazy z nevědomí. Práce v arteterapeutickém ateliéru, Praha, Portál, 2005.

NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V., Asistent pedagoga v inkluzívní škole, na http://www.inkluze.cz/inkluzivni-vzdelavani/clanek-761/asistent-pedagoga-v-inkluzivni-skole http://znv.nidv.cz/projekty/realizace-projektu/klice-pro-zivot/inkluze-deti-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami
http://www.inkluzivniskola.cz/pedagogicka-prace-s-diverzitou/principy-inkluzivniho-vzdelavani


Metodický portál RVP dum.rvp.cz/

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

V případě uzavření PedF UK z nařízení vlády bude výuka vedena distančím způsobem - přes MS Teams

- vizuálně kulturní vzdělávání lidí se specifickými potřebami (typy specifických potřeb, modely vzdělávání, přístupy)

- diskuze s pozvanými odborníky

- analýza kazuistik - metody zvládání konkrétních situací

- inkluze - výzvy a problémy

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (11.02.2020)

Portfolio - výpisky z přednášek, formulace osobního pojetí (základních principů) uměleckého vzdělávání lidí se specifickými potřebami (rešerše odborné literatury, vybraných kapitol, diskuze s odborníky, studium kurikulárních dokumentů).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK