PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Orbis pictus 2 - OPBW1V144A
Anglický název: Orbis Pictus 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V118A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)
Kurs se zaměřuje na otevřené chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře, na reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze na tematizaci a konceptovou analýzu specifického edukačního modelu. Výstupem kursu je vytvoření návrhu vzdělávacího projektu, umožňujícího zprostředkování kulturního produktu/artefaktu publiku různého věku a zájmů. Individuálními prvky projektu jsou scénáře animačních aktivit a editace edukačních materiálů pro muzeum/galerii.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Kurs: 3 kredity: 1 kredit = 25 - 30 hodin práce

18 hodin přímé výuky

15 hodin plnění průběžných úkolů

15 hodin studium literatury a práce se zdroji

30 hodin zpracování portfolia a prezentace

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.02.2022)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234
FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2.
Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
Kottová, K.: Instituce a divák, Praha: Display, 2019. Str. 69. ISBN 978-80-906381-8-1Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz
www.upm.cz (edukace)

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., : Metodiky realizace muzejní a galerijní edukace. NAKI MKČR 2011 – 2013, https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-102.html

FULKOVÁ, M.: Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
Horizon2020 AMASS

V případě individuální návštěvy kulturní instituce: Fotoaparát, rekordér, terénní deník, informovaný souhlas kurátorů edukačního programu a účastníků programu (školy, vyučující, žáků nebo zákonných zástupců).

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)

- analýza a reflexe příkladů animační praxe a specifických edukačních modelů v kulturních institucích

- návštěvy vybraných galerií a muzeí

- konceptová analýza edukačního modelu

- didaktická transformace kulturního obsahu

- návrh vzdělávacího programu 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

zápočet

Podmínky: aktivní účast v dialogu, výstavba a prezentace odborného portfolia, plnění průběžných zadání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK