PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dialogy se školou 2 - OPBW1V142A
Anglický název: Dialogues with School 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 1 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (30.01.2023)
Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům možnost rozvinout úvahy související s pořizováním a rozborem záznamů z praxe. Cílem je osvojit si základní dovednosti práce s videozáznamem vyučovací jednotky, jeho pořizováním a analýzou. Studující nahlédnou na základě této metody vlastní profesní kompetence. Analýza vyučovacích jednotek se zaměří na formování osobního pojetí pojmu správná praxe.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol.: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
MIKOVÁ, M.; JANÍK, T.: Pořizování videozáznamu jako metoda sběru dat. In ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha : Portál, 2007c, s. 192–201.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: .
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: .
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)
Prezentace výběru z vidozáznamů a jejich odborných komentářů pořízených během semestru.
Odborná debata.  
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (02.02.2022)

1. setkání: program předmětu;možnosti a funkce videozáznamu; pravidla natáčení a další práce s videozáznamem; povinnosti účastníků natáčení; rozdělení do pracovních skupin; vymezení témat a termínů

2. rozbor ukázek videozáznamů; sledování povšimnutých informací; srovnání různých pohledů a interpetací

3. videozáznam a výzkum

4. pracovní prezentace pořízených záznamů

5. hodnocení a evaluace záznamů a jejich zpracování

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (30.01.2023)

Odevzdání, prezentace a odborná reflexe okomentovaných videozáznamů pořízených v průběhu semestru. 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK