PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Orbis pictus 1 - OPBW1V118A
Anglický název: Orbis Pictus 1
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V108A
Je prerekvizitou pro: OPBW1V144A, OPBW1V125A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Návštěva edukace v jedné domácí instituci a její reflexe. Studenti předloží deník reflexivních záznamů z terénu a portfolia podpůrných informačních materiálů o praxi z dostupných edukačních oddělení, odevzdají dílčí studii na zvolené téma s obrazovou dokumentací a s oporou v odborné literatuře. Témata se budou vztahovat k reflexi vlastního zážitku z edukačního programu ke konkrétní výstavě nebo expozici. Výběr tématu bude konzultován s vyučujícím a kurátorem edukace příslušné kulturní instituce. Studie bude ve formátu word nebo PDF a bude obsahovat obrazovou dokumentaci a seznam literatury s dodržením bibliografické normy). Artefakty portfolia mohou být předloženy i v materiální formě, doporučujeme však jeho obsah digitalizovat. Klíčové téma studie bude představeno ostatním studentům kursu také ve formě 10 minutové pracovní prezentace již v průběhu semestru.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (11.10.2021)

Vzhledem k stávající situaci pandemie Covid19 se kurs uskutečňuje prezenční formou, s možností přechodu na distanční formu za použití aplikace TEAMS. 

INformace:

Přednášky kursu nejsou povinné, ale výrazně doporučené. Jinak hrozí ztráta souvislostí a nedostetky v odborné terminologii.

Mimořádně snížené podmínky plnění kursu:

Podle situace a podle nařízení k pandemii budou studentky děleny do skupin za účelem online konzultací  před zkouškou, která proběhne kolokviálně online nebo podel situace v skupinách face-to-face ve škole

Konzultace se budou týkat výběru témat z portfolií, porady k výběru literatury a podkladu ke zkoušce

Hlavní forma podkladu ke zkoušce: sdílená powerpointová prezentace, kterou studentka vyloží

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998.
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
Online podpora: www.gamuedu.cz
www.upm.cz (edukace)

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M.: Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
Fotoaparát, rekordér, terénní deník, informovaný souhlas kurátorů edukačního programu a účastníků programu (školy, vyučující, žáků nebo zákonných zástupců).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (07.09.2020)

Zkouška

 

Tvorba individuálního portfolia v pravidelných intervalech v průběhu semestru. Bude využíváno průběžně jako zákld pro vypracování podkladů ke zkoušce. V případě změny formy výuky z důvodu přechodu na online systém, bude zkouška prováděna na základě hodnocení 1. pravidelné komunikace via e-mail nebo google drive, případně Teams, splněním zadaných průběžných úkolů - četba odborné literatury,  orientace v doporučených internetových zdrojích, návrhy vlastního řešení zadaných problémů, 2. hodnocení seminární práce na zadané téma, 3. bude-li možnost, pak individuální návštěvy kulturní instituce, např. NG, UPM, Galerie Rudolfinum, DOX a jiné.

Bude-li možnost, pak budou realizovány individuální konzultace za dodržení hygienických opatření nařízených nebo doporučených UK a nebo vládou, (dle opatření děkana). Face-to-face výuka bude možná také dělená podle situace a nebo formou návštěv galerie/muzea umění/nezávislé galerie a podobně v malých skupinách/týmech.

Studijní skupina také určí dvojici korespondentů, neboť se tato forma již osvědčila v minulosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kristýna Říhová, DiS. (13.09.2021)

zkouška

Tvorba individuálního portfolia v pravidelných intervalech v průběhu semestru. Bude využíváno průběžně jako zákld pro vypracování podkladů ke zkoušce. V případě změny formy výuky z důvodu přechodu na online systém, bude zkouška prováděna na základě hodnocení 1. pravidelné komunikace via e-mail nebo google drive, případně Teams, splněním zadaných průběžných úkolů - četba odborné literatury,  orientace v doporučených internetových zdrojích, návrhy vlastního řešení zadaných problémů, 2. hodnocení seminární práce na zadané téma, 3. bude-li možnost, pak individuální návštěvy kulturní instituce, např. NG, UPM, Galerie Rudolfinum, DOX a jiné.

Bude-li možnost, pak budou realizovány individuální konzultace za dodržení hygienických opatření nařízených nebo doporučených UK a nebo vládou, (dle opatření děkana). Face-to-face výuka bude možná také dělená podle situace a nebo formou návštěv galerie/muzea umění/nezávislé galerie a podobně v malých skupinách/týmech.

Studijní skupina také určí dvojici korespondentů, neboť se tato forma již osvědčila v minulosti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK