Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (05.02.2021)
Modelování - vizuální a haptický přístup ke světu. Celistvé vnímání modelovaného a pozorovaného objektu v aspektu jeho fyzična. Modelování jako prostor pro pozorování reálného světa a pro imaginaci Studijní modelování prostřednictvím etud, které slouží pro uchopení hmoty, vystižení siluety a proporcí, vyjádření objemů, směrů ploch a hran objektu.
Sylabus: modelování jednoduchých etud prostřednictvím sochařské hlíny, které jsou svou náplní zaměřeny na procvičení vnímání tvaru a celkového charakteru modelovaného objektu. Navazuje studování konkrétního tvaru různých předmětů a jejich detailů, zvětšování detailu při zachování proporcí předlohy. Další fází modelování je studie hlavy jako možnost ověření určitých principů ukázaných na etudách. Klíčová slova: socha, plastika, reliéf, proporce, materiál, tvar, hmota, objem.
Reflexe vlastního tvůrčího procesu v rámci lekcí či v rámci aktuálního semestrálního tématu.
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (17.02.2020)
Modeling - a visual and haptic approach to the world. Integral perception of the modeled and observed object in the aspect of its physicality. Modeling as a space for reality observation and for imagination. Modeling studies through etudes, which lead to the matter apprehension, capturing silhouette and proportions, expressing volume, directions of surfaces, and edges of an object. Syllabus: modeling of simple etudes using sculpture clay, which are focused on exercising perception of shape and overall character of the modeled object. Then follow studies of specific shapes of various objects and their details, enlarging the detail while maintaining the proportions of the original. Next phase of modeling is the study of a head as a possibility of experiencing certain principles shown by the etudes. Keywords: sculpture, statue, relief, proportions, material, shape, mass, volume. Reflection of personal creative process within lessons or the current semester topic.
Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (05.02.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
LYNTON, N.: Umění 19. a 20. století. Artia, Praha 1981
PRECLÍK, V.: Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004
ROESELOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996
ŠTECH, V. V. Rozprava o reliéfu. Brno: HSU, 1956. VOLAVKA V. Jak vzniká socha. Praha: NČVU, 1956.
VOLAVKOVÁ- SKOŘEPOVÁ, Z.: Myšlenky moderních sochařů. Odeon, Praha, 1971.
ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. SPN, Praha 1977
ZHOŘ, I.: Klíče k sochám. SPN, Praha 1987 Monografie současných sochařů, katalogy současných sbírek a výstav.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (05.02.2021)
Účast na seminářích, průběžné plnění jednotlivých úloh a zadaných seminárních prací.
Vytvoření elektronického portfolia z etud vytvořených během semestru v seminářích včetně popisu a reflexí. (fotografie a text v jednom souboru)
Požadavky ke zkoušce: Písemný a vizuální podklad (prezentace) k rozpravě nad vlastním tvůrčím procesem a výsledkem vlastní práce v rámci aktuálně zadaného tématu v kontextu se současným výtvarným uměním.
Uložení finální prezentace semestrální práce i dílčích postupů do oddílu soubory v aplikaci Teams dle vyhlášeného termínu (zkouška).