Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
Předmět ateliér je zaměřen na integraci poznatků a zkušeností z teoretických, výtvarných a didaktických předmětů, tak
aby umožnil studentovi rozvíjení jeho vlastního výtvarného cítění a myšlení při vzniku autentického díla majícího
obsahové a formální kvality, v nichž se odráží schopnost orientace v současném výtvarném a uměleckém provozu,
spojené se schopností rozvíjet jednotlivé strukturální prvky v detailu i celku při formální výstavbě vlastního
uměleckého díla a reflektivní interpretaci vnímané skutečnosti. Osobní zkušenost a schopnost sebereflexe v procesu
studia jsou důležitou složkou pro rozvoj osobnosti studenta, který se pohybuje v prostoru ateliéru prostřednictvím
individuálních programů a konceptů stanovených ve vzájemné diskusi s pedagogem a které mu umožní získání
praktických zkušeností pro ovládnutí zákonitostí technik a technologií výrazového potenciálu při tvorbě. Pedagog
především přihlíží k potřebě studenta ve vztahu k jeho osobnostnímu charakteru a vlohám. Celé studium a pracovní
postupy jsou závislé na počtu lekcí, které jsou primárně vedeny k výstupu. Vzniklé artefakty disponují formální
uzavřeností s obsahovou náplní, kterou student obhájí a interpretuje v kontextu kulturněhistorických souvislostí, forem
a stylů ve vztahu k vlastnímu výtvarnému a uměleckému názoru. Úvodní setkání, seznámení s časovou dotací, počtem
a náplní lekcí a klasifikací; osobnost pedagoga a kritéria vztahu ke studentovi. Stanovení individuálních úkolů; úkoly,
řešení, postupy, varianty a zacílení; úkoly, řešení, postupy, varianty, diskuse, informace; úkoly, kvality a zápory;
hodnocení.
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
The course studio is focused on the integration of knowledge and experience from theoretical, artistic and didactic subjects, so as to enable the student to develop his own artistic feelings and thinking in creating an authentic work having content and formal qualities, which reflects the ability to orient in contemporary art and art, associated with the ability to develop individual structural elements in detail and the whole in the formal construction of their own artwork and reflective interpretation of perceived reality. Personal experience and ability of self-reflection in the study process are an important component for the development of the student's personality, who moves in the studio through individual programs and concepts set in mutual discussion with the teacher and which allows him to gain practical experience in mastering the patterns of techniques and technologies of expressive potential in creating. The educator primarily takes into account the student's needs in relation to his personality and talents. The whole study and work procedures depend on the number of lessons that are primarily led to the output. The resulting artefacts have a formal closure with the content, which the student defends and interprets in the context of cultural-historical contexts, forms and styles in relation to their own artistic and artistic opinion. Introductory meetings, acquaintance with time allocation, number and content of lessons and classifications; the personality of the teacher and the criteria of the relationship to the student. Determination of individual tasks; tasks, solutions, procedures, variants and targeting; tasks, solutions, procedures, variants, discussions, information; tasks, qualities and disadvantages; evaluation.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
2 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
3 hodin
Příprava na zápočet
20 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
TEISSIG, K.: Techniky kresby, Artia, Praha, 1968 SLÁNSKÝ, B.: Technika v malířské tvorbě, SNTL, Praha, 1976 ZRZAVÝ, J.: Anatomie pro výtvarníky, Praha, Avicenum, 1977 BERGER,J.: Způsoby vidění, Praha, Labyrint,2016 KORNATOVSKÝ, J.: Kódy a znamení II – Pojetí symbolu, SPUMP, 2001 ITTEN, J.: Kunst der Farbe. Ravensburg, 1961. FRANCASTEL, P.: Malířství a společnost. Barrister a Principal, Praha 2000 ROESELOVÁ,Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1996 MRÁZ, B. MRÁZOVÁ, M.: Encyklopedie světového malířství. Odeon, Praha 1988. SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000 Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
zápočet
Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
Úvodní setkání, seznámení s časovou dotací, počtem a náplní lekcí a klasifikací; osobnost pedagoga a kritéria vztahu ke studentovi. Stanovení individuálních úkolů; úkoly, řešení, postupy, varianty a zacílení; úkoly, řešení, postupy, varianty, diskuse, informace; úkoly, kvality a zápory; hodnocení.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
předložení a obhájení vlastního cyklu prací při společné prezentaci.