PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kresba, malba - OPBV4V052B
Anglický název: Painting, Drawing
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV4V032A
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
Předmět ateliér je zaměřen na integraci poznatků a zkušeností z teoretických, výtvarných a didaktických předmětů, tak aby umožnil studentovi rozvíjení jeho vlastního výtvarného cítění a myšlení při vzniku autentického díla majícího obsahové a formální kvality, v nichž se odráží schopnost orientace v současném výtvarném a uměleckém provozu, spojené se schopností rozvíjet jednotlivé strukturální prvky v detailu i celku při formální výstavbě vlastního uměleckého díla a reflektivní interpretaci vnímané skutečnosti. Osobní zkušenost a schopnost sebereflexe v procesu studia jsou důležitou složkou pro rozvoj osobnosti studenta, který se pohybuje v prostoru ateliéru prostřednictvím individuálních programů a konceptů stanovených ve vzájemné diskusi s pedagogem a které mu umožní získání praktických zkušeností pro ovládnutí zákonitostí technik a technologií výrazového potenciálu při tvorbě. Pedagog především přihlíží k potřebě studenta ve vztahu k jeho osobnostnímu charakteru a vlohám. Celé studium a pracovní postupy jsou závislé na počtu lekcí, které jsou primárně vedeny k výstupu. Vzniklé artefakty disponují formální uzavřeností s obsahovou náplní, kterou student obhájí a interpretuje v kontextu kulturněhistorických souvislostí, forem a stylů ve vztahu k vlastnímu výtvarnému a uměleckému názoru. Úvodní setkání, seznámení s časovou dotací, počtem a náplní lekcí a klasifikací; osobnost pedagoga a kritéria vztahu ke studentovi. Stanovení individuálních úkolů; úkoly, řešení, postupy, varianty a zacílení; úkoly, řešení, postupy, varianty, diskuse, informace; úkoly, kvality a zápory; hodnocení.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
   
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 2 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 3 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

TEISSIG, K.: Techniky kresby, Artia, Praha, 1968
SLÁNSKÝ, B.: Technika v malířské tvorbě, SNTL, Praha, 1976 
ZRZAVÝ, J.: Anatomie pro výtvarníky, Praha, Avicenum, 1977       
BERGER,J.: Způsoby vidění, Praha, Labyrint,2016
KORNATOVSKÝ, J.: Kódy a znamení II – Pojetí symbolu, SPUMP, 2001
ITTEN, J.: Kunst der Farbe. Ravensburg, 1961.
FRANCASTEL, P.: Malířství a společnost. Barrister a Principal, Praha 2000   
ROESELOVÁ,Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1996         
MRÁZ, B. MRÁZOVÁ, M.: Encyklopedie světového malířství. Odeon, Praha 1988.
SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)

zápočet

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)

Úvodní setkání, seznámení s časovou dotací, počtem a náplní lekcí a klasifikací; osobnost pedagoga a kritéria vztahu ke studentovi.  Stanovení individuálních úkolů; úkoly, řešení, postupy, varianty a zacílení; úkoly, řešení, postupy, varianty, diskuse, informace; úkoly, kvality a zápory; hodnocení. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (11.09.2023)
předložení a obhájení vlastního cyklu prací při společné prezentaci.  
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK