PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Digitální média - OPBV4V051B
Anglický název: Digital Media
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. MgA. Vojtěch Buchta
Prerekvizity : OPBV4V032A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (23.09.2019)
Úvod do oboru digitálních médií. Kurz je koncipovaný jako tvůrčí dílna doplněná o řadou přednášek. Základy práce s pohyblivým obrazem a zvukem. Vznik a historické proměny oboru vizuální komunikace s přihlédnutím ke specifice pohyblivého obrazu. Seminář uvádí do problematiky tvorby pohyblivého obrazu. Studenti si absolvováním kurzu osvojí základní dovednosti pro aplikaci multimediálních prostředků a technik. Student se naučí interpretovat fotografický, video a zvukový materiál z hlediska informační obsažnosti i estetických kvalit. Promyslí možnosti a způsoby zprostředkování tématu v aplikaci do výtvarné výchovy. Cílem modulu je nahlédnout principy a souvislosti digitálních médií v kontextu soudobé vizuální kultury. Práce na cyklu výtvarných cvičení. Prozkoumat fáze tvůrčího procesu a jeho dynamiky, nastolit otázky motivace k tvorbě, reflektovat kognitivní a expresivní hlediska tvorby. Student získá základní praktické znalosti a dovednosti oboru ve vývoji technologií. Student získá základní orientaci v oblasti teorie elektronických médií a vizuální komunikace. Student bude schopen diskutovat hlavní etické problémy vztahující se k použití digitálních médií v mediální praxi. Úvodní setkání, zadání semestrální práce ;já jako autor, já jako pedagog; Individuální konzultace; realizace praktického výstupu; zápočtový termín, kolokvium nad výslednými portfolii; Student umí osvětlit i obhájit obsahovou i formální podobu vlastního projektu, vysvětlit základní cesty i principy řešení, navrhnout způsob prezentace své práce ve formě portfolia.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2019)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
CZESANY DVOŘÁKOVÁ, T. Jak vznikl film. Praha: Argo. 2017. ISBN 978-80-257-2281-7 
DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha: NAMU, 2012. ISBN 978-80-7331-253-4 
ŠVANKMAJER, J. Jan Švankmajer: možnosti dialogu: mezi filmem a volnou tvorbou. Praha: Arbor vitae, 2012. ISBN 978-80-7467-015-2 
BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4 
MANOVICH, L. Principy nových médií [online]. 2002: Dostupné z: http://www2.iim.cz/wiki/images/5/52/Manovich2-02i.pdf 
MONACO, J.: Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6 
McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2 
NEDĚLA, J. (ed.). Animace ilustrace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010. ISBN 978-80-904515-3-7 
POKORNÝ, M. (ed.). Filmy bez kina / Movies Without Cinema. Brno: Dům umění města Brna. 2003. ISBN 80-7009-136-3 
POŠ, J. Výtvarníci animovaného filmu. Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0159-1 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. MgA. Vojtěch Buchta (15.09.2023)

V průběhu předmětu budeme zkoušet různé digitální nástroje na tvorbu 2D a 3D animace, na postprodukci videa, jednoudché herní enginy a další programy pro tvorbu digitálního obsahu. Výstupem by měla být krátká animace nebo interaktivní hra, kde si účastník kurzu vyzkouší kombinovat tyto nástroje.

Lze prezentovat i širší kolekci výstupů ve formě prezentace zkoušení jednotlivých technik a nástrojů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK