PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy I. - OPBV4V041A
Anglický název: Didactics of Art Education I.
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBV3V041A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV4V023A
Je prerekvizitou pro: OPBV4V051A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2019)
Kurz navazuje na studentské znalosti výtvarného oboru a učí je základům didaktické transformace obsahů výtvarných uměleckých děl a vizuální kultury. Tematizuje důležité teorie vizuální kultury a komunikace, nabízí možnosti práce s uměleckým dílem a kulturním artefaktem. Předkládá studujícím oblast vizuální kultury a vizuální komunikace jako východisko didaktického plánování ve výtvarné výchově. V kurzu se studující seznámí také s principy hodnocení ve vztahu k naplňování vzdělávacího cíle – vizuální gramotnosti. Studující se seznámí se způsoby plánování a hodnocení, které umožňují jiné hodnocení dětských výtvarných prací, než skrze emociální percepce. Studenti se seznamují s formulacemi obsahů výtvarné výchovy v oficiálním státním kurikulu a učí se didakticky uvažovat o oborových souvislostech.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (23.09.2019)

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4 
FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691 
FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Dostupné na: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/163565/ 
FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, L.: Vlivy multimediální komunikace ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, č. 1-2, roč. 57, 2017, ISSN 1210-3691, str. 16 – 40. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty. 
FULKOVÁ, Marie, KAFKOVÁ, Helena: Nové tredy ve výtvarné výchově,. In: KONFERENCE „PROFESNÍ ROZVOJ UČITELŮ: 23.24. dubna 2012. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. s. 41-49. 
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000. ISBN 80-7035-155-1(NG) a 80-7203-252-6 (Argo) 
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 
ADDISON, N.: Who’s Afraid of  Signs and Significations? Defending semiotics in the Secondary Art and Design Curriculum. Art & Design Education, 1999, 18, 1, s. 33 – 41. (Český překlad Proksová, Z., dostupný na www.vuppraha.cz)ROESELOVÁ, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha :Sarah, 1997. 
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.  
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)

.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (10.07.2019)

Předložení a obhájení zápočtové práce. Další požadavky na studentaprůběžné plnění úkolů, vypracování poznámek k přednášené problematice, vypracování poznámek k četbě.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK