PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy plošné a prostorové tvorby II. - OPBV4V022A
Anglický název: Basics of Two-dimensional and Spatial Creation II.
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 48 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV4V012A
Je prerekvizitou pro: OPBV4V032A
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která propojuje plošné i prostorové vnímání, navazuje na kurz Základy plošné a prostorové tvorby 1. Je pokračováním setkávání studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu. Kurz je rozdělen do blokové výuky a je veden dvěma vyučujícími, praktické semináře na sebe tematicky navazují, propojují se. Prostorová a objektová tvorba proběhne v ateliéru a v plenéru. V první části kurzu zaměřeném na plošnou tvorbu studenti rozvíjí principy plošné tvorby.Druhá část kurzu je zaměřená na kultivaci v oblasti prostorové a objektové tvorby v ateliéru a také v plenéru. Ateliérová výuka se koncepčně i formálně prolne během prezentace výstavy nebo autorského portfolia studentů, ve kterém hledají vlastní řešení konceptu na aktuálně zadaného téma. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Cílem kurzu je pochopení komplexní funkce plošného a prostorového vyjádření ve vlastní tvorbě a následná schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do didaktických kompetencí učitele. Transformace poznatků do přípravy vyučovacích hodin. Cílem kurzu objektové tvorby-plenéru je uplatnit poznatky z předešlé výuky plošné i prostorové tvorby, hledat vztah a postoj k reálnému místu; artikulovat výtvarnou ideu v daném čase a prostoru.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 28 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 3 hodiny
Příprava na zápočet 21 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)

BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991 
LODWICK, M.: Obrazy vyprávějí. Mladé letá, Bratislava 2003 
FRANCASTEL, P.: Malířství a společnost. Barrister a Principal, Praha 2004 
FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání, H+H, 2008 
MACHALICKÝ, J.: Česká kresba XX. století. SČGU Hollar, Praha 1997 
LUCIE-SMITH, E.: Art Today. Praha: Slovart, 1996. ISBN 801-85871-97-1 
SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha  
MIRZOEFF N. Jak vidět svět, Praha: Artmap, 2019

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 

Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)

Praktický seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (27.01.2024)

Zápočet

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)

1. Společný úvod- krátké etudy

Plošná tvorba:

2- .5.Práce s tématem krajiny a prostoru

Prostorová tvorba:

5.-11.Práce s tématem krajiny a prostoru

12. Prezentace

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí.  V případě pandemických opatření bude upraveno.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK