PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diskurz výtvarné výchovy - OPBV3V061A
Anglický název: Art Education Discourse
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 49 / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V016A, OPBV3V051A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)
Kurz vede studenty k vytváření meta-náhledu na jejich předchozí zkušenosti z vlastní reflektované tvorby a předchozích teoretických znalostí získaných v průběhu bakalářského studia. V centru zájmu je rozvoj reflexivní kompetence učitele výtvarné výchovy, rozvoj odborného funkčního slovníku oboru, orientace v oborové literatuře, personalizovaná podpora studentek/studentů ve výstavbě jejich vlastních výkladových rámců pro související obsahy didaktického i uměno-vědného portfolia a autorského tvůrčího archivu. Cílem kurzu je propojit a usouvztažnit hlavní domény hybridního diskursivního pole výtvarné výchovy (např. současné praxe a teorie umění a kultury, filosofické kontexty, teorie obrazu, vizuální sémiotika, genderové a trans-kulturní přístupy) propojené na aktuální trendy mezinárodní výtvarné pedagogiky (např. vizuální gramotnost, performativní a kolaborativní projekty). Pojem diskursu, chápaný jako sociálně a historicky proměnlivý prostor výpovědí a sociálních praktik, odkazuje ke konstruktivistickým a mediačním pedagogickým přístupům, které se opírají o koncept diskursivní výstavby poznání a zdůrazňují význam zprostředkujících kulturních vlivů.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha: Svoboda, 1995.  
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. 
HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. 
HORÁK, P.: Michel Foucault. Diskurs, autor, genealogie. Překlad, dostupný na:  https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/107083/B_Philosophica_41-1994-1_9.pdf?sequence=1 
SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4 
HAUER, T. (2002) S/Krze postmoderní teorie. Karolinum, Praha 
KITZBERGEROVÁ, L. (2005) Přemýšlení o znaku. Interní materiál KVV Pedf UK Praha.  
PACHMANOVÁ, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického  myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, One Woman Press. ISBN 80-86356-16-7 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (27.02.2024)

zkouška

Zkouška bude provedena písemnou formou. Studenti odevzdají k dohodnutému datu (v seminářích) písemnou úvahu na téma výtvarná výchova, můj silný zážitek z ní a moje přemýšlení o ní. Situace VV ve školách a její pozice mezi ostatními předměty. Práce bude mít formát úpravy běžný pro odborné studie a dodrží bibliografickou normu podle pokynů časopisu Výtvarná výchova https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/pro-autory/pokyny-k-uprave-textu/

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK