PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Digitální média - OPBV3V053B
Anglický název: Digital Media
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: 1/3, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:15 / 15 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V034A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (29.11.2021)
Úvod do oboru digitálních médií. Kurz je koncipovaný jako tvůrčí dílna doplněná o řadou přednášek. Základy práce s pohyblivým obrazem a zvukem. Vznik a historické proměny oboru vizuální komunikace s přihlédnutím ke specifice pohyblivého obrazu. Seminář uvádí do problematiky tvorby pohyblivého obrazu. Studenti si absolvováním kurzu osvojí základní dovednosti pro aplikaci multimediálních prostředků a technik. Student se naučí interpretovat fotografický, video a zvukový materiál z hlediska informační obsažnosti i estetických kvalit. Promyslí možnosti a způsoby zprostředkování tématu v aplikaci do výtvarné výchovy. Cílem modulu je nahlédnout principy a souvislosti digitálních médií v kontextu soudobé vizuální kultury. Práce na cyklu výtvarných cvičení. Prozkoumat fáze tvůrčího procesu a jeho dynamiky, nastolit otázky motivace k tvorbě, reflektovat kognitivní a expresivní hlediska tvorby. Student získá základní praktické znalosti a dovednosti oboru ve vývoji technologií. Student získá základní orientaci v oblasti teorie elektronických médií a vizuální komunikace. Student bude schopen diskutovat hlavní etické problémy vztahující se k použití digitálních médií v mediální praxi. Úvodní setkání, zadání semestrální práce ;já jako autor, já jako pedagog; Individuální konzultace; realizace praktického výstupu; zápočtový termín, kolokvium nad výslednými portfolii; Student umí osvětlit i obhájit obsahovou i formální podobu vlastního projektu, vysvětlit základní cesty i principy řešení, navrhnout způsob prezentace své práce ve formě portfolia. K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (10.09.2023)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/

Základní studijní literatura:
BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Tranzit, 2004.
DVOŘÁKOVÁ, CZ, T. Jak vznikl film. Praha: Argo. 2017.
DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. 1. Praha: Akademie múzických umění, 2004.
NEDĚLA, J. (ed.). Animace ilustrace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010.
POŠ, J. Výtvarníci animovaného filmu. Praha: Odeon, 1990.
ŠVANKMAJER, J. Jan Švankmajer. Praha: Arbor vitae. 2012.

Literatura doporučená:
BERNS, J. Daumenkino: The Flip Book Show. Düsseldorf: Snoeck Verlagsgesellschaft mbH, 2005.
BORDWELL, D. THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 1. Praha: Lidové noviny, 2007.
DVOŘÁK, T. (ed.) Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU, 2010.
HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno: Computer Press, 2008.
FURNISS, Maureen. The animation Bible: A Guide to Everythig – from Flipbooks to Flash. 1. London: Laurence King, 2008.
FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
KAČOR, M. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People; Mladá fronta, 2012.
MANOVICH, L. Principy nových médií [online]. 2002: Dostupné z: http://www2.iim.cz/wiki/images/5/52/Manovich2-02i.pdf.
MEYER, C. MEYER, T. Adobe After Effects CS4: Výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. Brno: Computer Press, 2012.
NFGMAN. Character design for Mobile Device. Rotovision 2006.
POKORNÝ, M. (ed.). Filmy bez kina / Movies Without Cinema. Brno: Dům umění města Brna. 2003.
POSPISZYL, T. Asociativní dějepis umění. Poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: Tranzit, 2014.
SURMANOVÁ, Kateřina (ed.). Ostrovy animace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010.
SHANKEN, E. A. Art and Electronic Media (Themes & Movements). Phaidon Press, 2009.
ŠVANKMAJEROVÁ, E. Švankmajer, J. Anima, animus, animace. Praha: Slovart; Arbor vitae. 1998.
ŠVANKMAJER, J. Transmutace smyslů. Praha: Středoevropská galerie a nakladatelství, 1994.

Časopisy: Anorak, Baoplán, Baseline, Blok, Caves, Deleatur, Emigre, Graphis, Homo Felix, Host, Font, Fukt, Kix, Komfort Mag, Loop, Mincho, Pedal Project, Raketa, Raut, Rojo, Spike, Typo, Vice, Wrap, Živel.

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM a v aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5196Klíč k zápisu: Digi

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (10.09.2023)

Témata přednášek předmětu
01. Zadání semestrálních prací.
02. Návštěva NaFilMu: Národního filmového muzea.
03. Animovaný film. 
04. Experimentální film..
05. Videoart

Témata cvičení předmětu
01. Bitmapová animace, program Adobe Photoshop, Freeware animator.
02. Návštěva NaFilMu: Národního filmového muzea.
03. Vektorové a bitmapové animace, program Adobe Animate.
04. Adobe After Effects.
05. Zpětný projektor, animace v realném čase. Cinegraf.
06. Diaprojektor, hra s diarámečky.
07. Zápočtový termín

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (01.01.2024)

zápočet

Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na  seminářích a konzultacích. Společná prezentace autorských kolekcí. Studium autorit a dalších souvislostí oborů; orientovanost v řemeslných a technologických postupech jednotlivých disciplín; individuální konzultace nad dílčími úkoly semestru; Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje video vytvořené na základě jednotlivých cvičení / zadání. Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu mp4 do aplikace Moodle.

Odkazy kurzu Digitální média - OPBV3V053B v aplikaci Moodle:
https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5196
Klíč k zápisu: Digi

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK