Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)
Kurz seznámí studenty se zásadními uměleckými směry, přístupy a realizacemi v umění 2. poloviny 20. a počátku 21. století. Je koncipovaný jako přiblížení zásadních uměleckohistorických momentů tohoto období na vybraných příkladech klíčových děl a tvůrců. Současně však zahrnuje i rozvíjení schopností interpretace vizuální řeči výtvarných děl a směřuje k rozvíjení pochopení současné výtvarné a vizuální kultuře.
Probíraná látka je časově vymezena od období po roce 1945 až k aktuální umělecké tvorbě. Studentům budou představeny v rámci jednotlivých probíraných okruhů zásadní ideje a výtvarné strategie spojené s daným obdobím. Série přednášek i seminářů bude založena na specifickém výběru probíraných témat, počínaje abstraktními a existencionálními tendencemi poválečného umění, přes akční, instalační a konceptuální tvorbu či tvorbu nové figurace a postmoderny, až k vlně nových médií. Zakončena bude novější tvorbou neo-konceptuální a sociální orientace i přiblížením širokého spektra současné umělecké tvorby.
Cílem předmětu je naučit studenty orientovat se v základních směrech a klíčových realizacích výtvarného umění daného období. Teoretické pochopení jednotlivých tvůrčích přístupů studentům umožní hlubší poučení pro řadu aplikací do výtvarné výchovy na různých stupních a typech škol. Studenti získají základní dovednosti pro orientaci v oblasti současné výtvarné kultury a jejího možného zprostředkování v rámci své pedagogické činnosti. Úvodní setkání, zadání semestrální práce a představení sylabu; jednotlivé tematické okruhy představené vždy úvodní přednáškou; semináře spojené s návštěvou galerií a výstav (Národní Galerie – Veletržní palác a vybrané tematické výstavy); individuální konzultace na probíranou látkou; ústní zkouška.
Rozsáhlejší obsah předmětu umožní studentům plného studijního plánu hlubší ponor do problematiky a bude naplněn skrze modifikaci požadavků na studenty.
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)
The course acquaints students with the fundamental artistic directions, approaches and realizations in the art of the second half of the 20th and the beginning of the 21st century. It is conceived as an approach to the fundamental art-historical moments of this period on selected examples of key works and creators. At the same time, however, it also includes the development of the ability to interpret the visual language of works of art and aims to develop an understanding of contemporary art and visual culture. The subject is timed from the period after 1945 to current art.
Students will be introduced to the basic ideas and artistic strategies associated with the period. The series of lectures and seminars will be based on a specific selection of topics discussed, starting with abstract and existential tendencies of post-war art, through action, installation and conceptual creation or creation of new figuration and postmodernism, to the wave of new media. It will end with a newer creation of neo-conceptual and social orientation as well as an approach to a wide range of contemporary art.
The aim of the course is to teach students to orient themselves in the basic directions and key realizations of fine arts of the period. Theoretical understanding of individual creative approaches will enable students to learn more about a number of applications in art education at various levels and types of schools. Students will gain basic skills for orientation in the field of contemporary art culture and its possible mediation in their pedagogical activities. The introductory meeting, assignment of semester work and introduction of the syllabus; individual thematic areas always presented by an introductory lecture; seminars connected with visits to galleries and exhibitions (National Gallery - Trade Fair Palace and selected thematic exhibitions); individual consultations on the subject matter; oral exam. The more extensive content of the course will enable students of the full study plan a deeper dive into the issue and will be fulfilled through the modification of requirements for students.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)
Celková časová zátěž studenta 112,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0,3 hodiny
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
DEMPSEYOVÁ,A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Praha:Slovart, 2002.ISBN 80-7209-731-8 FOSTER,H.-KRAUSOVÁ,R.- BOIS,Y-A.-BUCHLOH,B.: Umění po roce 1900, Slovart : Praha 2007. ISBN 978-80-7209-952-8 BOURRIAUD, N.:Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4 DUBUFFET, J: Dusivá kultura, Praha: Herrmann a synové, 1998. ISBN 80-238-2543-7
KOL. AUT. Dějiny českého výtvarného umění. 1939/1958. V.Praha: Academia, 2005.ISBN 80-200-1390-3
KOL. AUT. Dějiny českého výtvarného umění. 1958/2000. VI/1,2. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1488-8
CHALUPECKÝ,J.: Na hranicích umění.Praha: Prostor, 1990. ISBN 80-85190-06-0 RUSH, M. New media in Art. Londýn: Thames & Hudson, 2005. ISBN 05-00-20378-4
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)
1) Umění (malířství, sochařství, umělecké řemeslo, design, grafika, kresba, architektura) 1945-1959 v Evropě a v Československu.
2) Umění (malířství, sochařství, objekt, umělecké řemeslo: keramika, sklo, textilní tvorba, design, grafika, kresba, grafický design, architektura, výstavní tvorba) 1960-1973 v Evropě a v Československu.
3) Umění (malířství, sochařství, objekt, umělecké řemeslo, design, grafika, kresba, grafický design, architektura, výstavní tvorba) 1974-1989 v Evropě a v Československu.
4) Umění a vizuální kultura 1990-2000 v Československu, v České republice a ve světě.
5) Umění a vizuální kultura (akční, instalační, konceptuální a neokonceptuální tvorba až k vlně nových médií) 2000-2020 v České republice a ve světě.
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)
1) Art (painting, sculpture, arts and crafts, design, graphics, drawing, architecture) 1945-1959 in Europe and Czechoslovakia.
2) Art (painting, sculpture, object, arts and crafts: ceramics, glass, textile creation, design, graphics, drawing, graphic design, architecture, exhibition creation) 1960-1973 in Europe and Czechoslovakia.
3) Art (painting, sculpture, object, artistic craft, design, graphics, drawing, graphic design, architecture, exhibition creation) 1974-1989 in Czechoslovakiaand the world.
4) Art and visual culture 1990-2000 in Czechoslovakia, in the Czech Republicand in the world.
5) Art and visual culture (action, installation, conceptual and neo-conceptual creation to new media) 2000-2020 in the Czech Republicand in the world.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (27.09.2022)