Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
Oborová praxe z výtvarné výchovy umožňuje studentům nahlédnout do praxe výuky výtvarné výchovy v nejrůznějších typech institucí. Studenti si dle svých preferencí volí jednu z variant praxe.
Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas: jejím cílem je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních, středních škol a dospělých ve volnočasových zařízeních zaměřených na tvořivou výtvarnou činnost. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s různými podobami a možnostmi výtvarně zaměřených kurzů a kroužků. Student získá možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti plánování činnosti a dále vedení či asistování zájmových kroužků. Konkrétně to znamená, že studenti systematicky a pravidelně pracují se skupinou žáků ve výtvarně zaměřeném volnočasovém zařízení. Studentům umožňuje tato praxe získat zároveň znalosti a zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické dovednosti v oblasti vedení žáků na úrovni základní a střední školy. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují záznamy o jejím průběhu a zařazují je do pedagogického portfolia.
Lektorská praxe: tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v galeriích, muzeích a dalších kulturních institucích, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového vzdělávání v oblasti práce s uměleckým dílem a výchovy poučeného diváka. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, účastní se přípravy a realizace vzdělávacích programů. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují záznamy o jejím průběhu a a zařazují je do pedagogického portfolia.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
Field practice in art education allows students to look into the practice of teaching art education in various types of institutions. Students choose one of the internship variants according to their preferences. Pedagogical practice in leisure facilities: its goal is the systematic support and development of students' competencies in working with primary, secondary school and adult pupils in leisure facilities focused on creative art activities. An integral part of the goal is the opportunity to get acquainted with various forms and possibilities of art-oriented courses and circles. The student will have the opportunity to work systematically with students in the field of activity planning and leadership or assistance of interest groups. Specifically, this means that students systematically and regularly work with a group of students in an art-oriented leisure facility. This internship enables students to gain knowledge and experience with the organization, provision and management of hobby, educational and recreational activities and thus deepen practical skills in the field of pupil management at the primary and secondary school level. The practice is reflected and students take records of its progress and include them in the pedagogical portfolio. Teaching practice: this type of alternative practice allows students to practice in galleries, museums and other cultural institutions, where they will be able to apply after a bachelor's degree as a lecturer in hobby education in the field of work with works of art and educated spectators. During the internship, students observe the work of lecturers, participate in the preparation and implementation of educational programs. The internship is reflected and students take records of its progress and include them in the pedagogical portfolio. Introductory meetings; visits to schools and other educational institutions according to specific conditions; presentation and reflection of the pedagogical diary.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)