PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe 1 s reflexí - OPBV3V047A
Anglický název: Subject Praxis I with a Reflection
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 22 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V036A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
Oborová praxe z výtvarné výchovy umožňuje studentům nahlédnout do praxe výuky výtvarné výchovy v nejrůznějších typech institucí. Studenti si dle svých preferencí volí jednu z variant praxe: Orientační praxe ve škole: cílem tohoto typu praxe je podpořit zájem studentů o výuku výtvarné výchovy a motivovat je k dalšímu vzdělávání, vč. pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na ZŠ a SŠ. Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas: cílem tohoto typu praxe je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních, středních škol a dospělých ve volnočasových zařízeních zaměřených na tvořivou výtvarnou činnost. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s různými podobami a možnostmi výtvarně zaměřených kurzů a kroužků. Asistentská praxe ve škole: cílem tohoto typu praxe je seznámení se školním prostředím a obsahem a nároky práce učitele výtvarné výchovy. Nedílnou a významnou součástí cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Studenti si během praxí vedou pedagogické portfolio, které obsahuje vyplněné záznamové archy, reflektivní bilance, konceptové mapy, fotodokumentaci dětských výtvarných prací.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

Orientační praxe ve škole 
Dle zvoleného typu praxe 

Orientační praxe ve škole 
RVP ZV, RVP G, RVP ZUŠ 

KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF, 2014. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>.

BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line)

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001.

Asistentská praxe ve škole 

HORÁČKOVÁ, I.: Metodika. Práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4656-1

dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf

SOCHOR, P. : Člověk s postižením a výtvarná tvorba; od zobrazování k autorství. MUNI Brno 2015

ŠOBÁŇOVÁ, P. et al. Tvoříme společně Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání. Olomouc 2018

dostupné zde: https://www.imuza.upol.cz/site/wp-content/uploads/2018/01/Tvorime_spolecne_Sobanova-a-kol..pdf

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

1) úvod do pedagogických praxí (organizace semestru, představení vyučujících, škol a institucí, informace k jednotlivým typům praxí)

2) záznamový arch a klíčové didaktické kategorie

3) profesní kompetence: refletivní kompetence vyučujících VV a reflektivní bilance

4) konceptová analýza a konceptová mapa

5) reflexe a diskuze situací a zkušeností z praxí

6) pedagogické portfolio

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (17.10.2023)

zápočet - prezentace portfolia (zápisy z náslechů, reflektivní bilance, fotodokumentace praxe, konceptová/pojmová/myšlenková mapa).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK