PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ateliér fotografie 2 - OPBV3V046A
Anglický název: Photography Studio II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/3, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 18 / 18 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V034A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2019)
Předmět navazuje na Ateliér fotografie 1 a prohlubuje teoretické znalosti i řemeslné dovednosti studentů na poli fotografické tvorby. Uvádí médium fotografie do širšího celospolečenského kontextu a představuje současné proudy myšlení o fotografii. Obraz je nahlížen jako politikum, které slouží určitým záměrům a vlivům. Reflektován je tedy nikoliv pouze styl a ověřené autority, nýbrž kontextuální situace způsobu pozorování, vytváření, zobrazování a šíření fotografií. Studenti jsou vedeni k dekódování této řeči a porozumění pozadí vizuálních stylů. Napříč semestrem je vedeno ústřední téma, na nějž se váže i autorský cyklus fotografií. Ve formování vlastního výrazu jsou zdůrazňované reflexivní a edukativní momenty, které vedou k sebeuvědomování a jež je možné aplikovat na školní výuku a výchovu k vizuální gramotnosti i společenské odpovědnosti. Úvodní setkání, kontext semestrálního tématu. Využití fotografického média ve školním prostředí. Edukativní rozměr semestrálního tématu. Fotografie jako nástroj reflexe. Prohlubování možností autorského výrazu. Komparace metod a stylů. Sociální, politický a mimoumělecký rozměr fotografie. Obraz jako moc. Genderové aspekty fotografie. Individuální konzultace tvůrčích výstupů. Průběžná společná diskuse, skupinová konzultace. Návštěva výstavy. Průběžná analýza semestrálního tématu. Společná závěrečná prezentace, reflexe, evaluace.  
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (24.09.2019)

BAATZ, W. Fotografie. Brno, 2004. ISBN 80-251-0210-6.  

ANDĚL, Jaroslav.Myšlení o fotografii I. Průvodce modernitou v antologii textů. Praha, 2012.  

COTTON, Charlotte.:  ThePhotograph as Contemporary Art.London: Thames& Hudson, 2009, ISBN 978-0-500-20401-6. 

FOSTER, Hal. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha:Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8. 

TheTruthis not in the Mirror.Photography and Constructed Identity. (katalog výstavy). Milwaukee: Haggerty Museum of Art, 2011. 

 

BARTHES, Roland. Světlá komora. Praha, 2005.  

BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. Praha: OIKOYMENH, 2009.  

CÍSAŘ, Karel ed. Co je to fotografie.Herrmann & synové, Praha, 2004. 

FLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. ISBN 80-238-7569-8.  

FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Praha: Fraus, 2013. ISBN 80-238-7569-8.  

SONTAG, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9.  

RAND, G., Stevens, J.A., Horner, G.: TeachingPhotography, FocalPress, 2015 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (16.09.2019)

zápočet + zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK