PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova v neformálním vzdělávání (reflektivní k praxím) - OPBV3V042A
Anglický název: Art Education in Informal Types of Education Fields
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 18 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V036A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2019)
Kurz rozvíjí zkušenosti studentů získané v úvodní nabídce pedagogických praxí, které uvádějí studenty do reality výuky výtvarné výchovy a jejích různých podob ve školách i mimoškolních zařízeních. Kurz má za cíl propojit poznatky z těchto praxí s osobní, často různorodou zkušeností studentů s výukou a prezentací výtvarné výchovy a výtvarných činností a obohatit jejich rejstřík o činnosti a pedagogické postupy, které nesměřují k vzdělávacím cílům, ale mají významnou roli sociální a socializační. Předmětem zkoumání jsou možnosti a podoby společných tvořivých a výtvarných činností, jejich vliv na vztahy a vnitřní dynamiku sociální skupiny. Kurz představuje široké spektrum přístupů a koncepcí. Zabývá se formami a úlohou skupinové i individuální motivace a zkoumá socializační a obecně výchovný potenciál neformálních společných výtvarných činností. Studenti shromažďují informace a dokumentaci pozorovaných aktivit do svého pedagogického portfolia, sdílejí své zkušenosti z práce ve výtvarných kroužcích, dětských oddílech či jiné oblasti neformálního a mimoškolního vzdělávání a práce s dětmi a mládeží. Osvojují si postupy používané v těchto prostředích a reflektují jejich účinnost v roli vedoucích i v roli účastníků. Získané zkušenosti propojují se studiem odborné literatury v poučené odborné reflexi. Kurz pomáhá studentům vidět výtvarnou výchovu a její realizaci v širokém spektru prostředí a možností. Cílem kurzu je rozvíjet tvořivou otevřenost a kritické myšlení v oblasti koncepcí a programů a v oblasti osobního nasazení, překonat ostych z pozice toho, kdo činnosti řídí, učit se pružně reagovat v proměnlivé situaci. Studenti si formulují, reflektují a zpřesňují své poznatky a o formách a obsazích výtvarné výchovy v různých kontextech. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve výchovně vzdělávacím procesu ve vztahu k obsahu a cílům výuky. Na základě analýzy praxí i sebezkušenostních setkání studenti směřují k formulaci osobitého pohledu na cíle a obsahy výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují. Orientace v těchto oblastech patří k  širšímu rozhledu výtvarného pedagoga. Kurz vede studenty k přesnému pozorování a k studiu forem a obsahů výtvarné výchovy v praxi. Úvodní setkání; charakteristika předmětu; snos základních zkušeností ; společná realizace aktivit; shromažďování dokumentace; základy vytváření složky neformální ho v pedagogickém portfoliu; prezentace a reflexe získaných materiálů; individuální konzultace; společná prezentace a reflexe vybraných aktivit.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (23.09.2019)

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha 2005; MŠMT 2013 
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. MŠMT 2013. 
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 232 s. ISBN 80-7178-295-5. 
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.  
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, pedagogická fakulta. 2001 

ADORNO, T. W.: Reflexe o umění a filosofii („Estetická teorie“, „Paralipomena“) 
KASTOVÁ, V.: Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Praha, Portál, 1999. 
KASTOVÁ, V.: Dynamika symbolů, Praha, Portál 
MOKREJŠ, A.: Umění: a k čemu? Triton, Praha, 2002. 
 
VANČÁT, J.: Tvorba vizuálního zobrazení (gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2000. 168 stran. ISBN 80-7184-437-3V 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM





 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.01.2024)

zápočet - aktivní účast na seminářových setkáních (minimálně 80%), průběžné plnění zadaných úkolů, prezentace návrhu výuky, závěrečné kolokviální představení části portfolia k neformálnímu vzdělávání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK