PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ateliér fotografie 1 - OPBV3V034A
Anglický název: Photography Studio I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/3, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 22 / 18 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V023A
Je prerekvizitou pro: OPBV3V046A, OPBV3V053B, OPBV3V057B, OPBV3V055B, OPBV3V056B, OPBV3V054B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2023)
Předmět Ateliér fotografie se zaměřuje na zkoumání možností fotografického média v kontextu současného výtvarného umění, akcentuje také pedagogickou aplikaci vybraných autorských a technologických přístupů. Kurz sjednocuje řemeslné dovednosti a teoretické znalosti studentů a otevírá jim cestu k novým způsobům vidění a chápání vizuálního jazyka. Historické exkurzy, interpretace uměleckých autorit, dílčí výstupy i cvičení jsou propojené s ústředním semestrálním tématem. Toto téma studenti zpracovávají do závěrečného autorského projektu, jehož průběh pravidelně během semestru konzultují a kontextualizují. Skupinové i individuální diskuse nad zvolenými prostředky, technikou, rámcem, koncepcí a výtvarným vyjádřením slouží jako reciproční zpětná vazba ve tvůrčím procesu. Reflexí média, jeho podmínek, žánrů a formování autorského stylu student nalézá variabilní způsoby jak k fotografii přistupovat a jak jí dále používat. Úvodní setkání, kontext semestrálního tématu Úvod do možností média fotografie Technické podmínky fotografie a její didaktické užití Technika a kontexty fotografických žánrů Postprodukce fotografie Edukativní rozměr semestrálního tématu Hledání autorského výrazu, fotografie jako nástroj reflexe Individuální konzultace tvůrčích výstupů Průběžná společná diskuse, skupinová konzultace Komentovaná návštěva výstavy Způsoby prezentace fotografie Průběžná analýza semestrálního tématu Společná závěrečná prezentace, reflexe
Literatura
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (13.09.2023)

Povinná:

RAND, Glenn, ZAKIA, Richard: Teaching Photography, Focal Press, 2006. 

PERES, Michael. Focal Encyclopedia of Photography, Fourth Edition: Digital Imaging, Theory and Applications, History, and Science. 2007. ISBN: 9780080477848.

FOSTER, Hal. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.

ANDĚL, Jaroslav.Myšlení o fotografii I. Průvodce modernitou v antologii textů. Praha, 2012.

 

Doporučená:

KELBY, Scott. Digitální fotografie 1-4. Brno: Zoner Press. 2012-2014. 

ALONSO, R., BOUTOUX, T., BRIELMAIER, I. et al.: Vitamin Ph: New Perspectives in Photography.  - London, New York: Phaidon Press, 2006, 352 p. ISBN 978 0 7148 4656 9. 

BAATZ, W. Fotografie. Brno, 2004. ISBN 80-251-0210-6.  

BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. Praha: OIKOYMENH, 2009.  

BOURRIAUD Nicolas. Postprodukce. Tranzit Praha, 2004.  

SONTAG, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9.  

VANČÁT, P.: Mutující médium. - Fotograf 07, 2011, ISBN: 978-80-254-9129-4.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (09.09.2019)

zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK