PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Orbis pictus 2 - OPBV3V032A
Anglický název: Orbis Pictus II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 22 / 22 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V022A
Je prerekvizitou pro: OPBV3V041A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
V kontextu didaktického portfolia a zkušenosti studentů s vlastními návrhy vzdělávacích aktivit pro galerii/muzeum se kurz zaměřuje na teoretické prohloubení empirické znalosti: na otevřené chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře a na jejich percepci, na reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze na tematizaci a konceptovou analýzu specifického edukačního modelu. Prohloubením odborné reflexe edukačního programu je jeho vazba na vzdělávací mise muzea umění a galerie a reflexe vazeb edukace v kulturní instituci na možnosti školy a následného kreativního projektu ve výtvarné výchově. Problematika bude explikována na příkladech a obsahové analýze edukační praxe špičkových kulturních institucí u nás i v zahraničí (např. Tate Modern, NY MoMA, Mori Art Museum Tokyo, NG Praha, U(P)M v Praze, DOX, Kunsthalle aj.)  Prohloubené studium teorií kultury a vizuální kultury v návaznosti na osobní portfolia. Možnosti výkladových rámců a identifikace konkrétních témat s pedagogickými implikacemi. Konceptová analýza obsahů a struktury edukačního návrhu v portfoliu studenta. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura, charakteristika oblasti.  Empirický divák, vizuální sémiotika, intervizualita a diskursivní vrstvy ovlivňujících čtení smyslu, významu a funkcí uměleckého díla, kontexty a pluralita interpretací kulturního artefaktu. Prohloubené studium interpretačních strategií a strategií současné umělecké praxe, výtvarné pedagogiky a kurátorských přístupů – proměny sociálních praxí uměleckého artefaktu v kontextu „obratu k obrazu“ a k „sociálnímu a kolaborativnímu obratu“ v umění, obrat k vizuální gramotnosti.  Diskursivní modely edukace pro galerie, muzea a muzea umění – empirický divák před obrazem.  Příklady dobré praxe - postupy při tvorbě edukačních programů a využití aktuálních výzkumných nálezů z terénních výzkumů v UPM,Galerie Rudolfinum a dalších institucí u nás i v zahraničí (např. reflexivní model Tate Modern, diskursivní model pro Galerii Rudolfinum a U(P)M, aktivní zóny U(P)M v Praze aj.) a jejich obsahová analýza.  Pozn. Podle možností mohou být některé části kursu realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky boží, DOX, nezávislé galerie a jiné). 
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace).   
 FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.  
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7  
FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234  
 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání.   Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
Studijní opory dostupné na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, sekce ORBIS PICTUS.   

Aktuální opory podpořené výzkumem v projektu Horizon2020 AMASS https://amassproject.weebly.com/

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.09.2023)

zkouška, kolokvium s použitím studentova portfolia

Portfolio praktických pokusů o vlastní návrh edukační aktivity ve spolupráci s konkrétní institucí dle možností

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK