PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy plošné tvorby 2 - OPBV3V023A
Anglický název: Basics of Two-dimensional Art Creation II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBV3V034A, OPBV3V033A
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která reflektuje plošné vnímání, navazuje na kurz Základy plošné a prostorové tvorby 1. Je pokračováním setkávání studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu. Studenti rozvíjí principy plošné tvorby, linii, tvar, prostor, světlo, strukturu v kresbě a malbě. Kurz zprostředkuje hlubší poučení o barvě, základy barevné kompozice, zaměří se na různé interpretace reality. Studenti si během vybraných etud ověří proměny malířského vyjádření a funkce barvy, důležitost barevného vyjádření ve výtvarném umění v různých stylech a epochách. Výsledkem kurzu je prezentace výstavy nebo autorského portfolia studentů, ve kterém hledají vlastní řešení konceptu na aktuálně zadaného téma. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Cílem kurzu je pochopení komplexní funkce plošného vyjadřování ve vlastní tvorbě a následná schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do didaktických kompetencí učitele. Transformace těchto komplexních poznatků do přípravy vyučovacích hodin. Úvodní setkání, představení plošných technik výtvarného vyjadřování. seznámení se s rozmanitými didaktickými postupy, teoretické souvislosti s uměleckými směry 20. a 21. st. zadání tématu projektů, na kterých budou studenti průběžně pracovat - Individuální práce na projektech pod vedením výtvarného pedagoga a umělce: Ateliérová výuka, která se soustředí na projekty studentů: -příprava, skici - realizace - finalizace, společná reflexe Společná návštěva výstavy současného umění Individuální konzultace Prezentace výtvarného portfolia či výstavy s reflexí.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
   
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 6 hodin
   
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)

BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd. 
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. 
LODWICK, M.: Obrazy vyprávějí. Mladé letá, Bratislava 2003. 
LUCIE-SMITH, E.: Art Today. Praha: Slovart, 1996. ISBN 801-85871-97-1. 
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění: SPN Praha. 1992. ISBN 80-04-25555-8

CÍLEK, V., Krajiny vnitřní a vnější. Praha 2002. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-86569-29-2 
FRANCASTEL, P.: Malířství a společnost. Barrister a Principal, Praha 2004. 
PALLASMAA, J.: Myslící ruka. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-09-6 
PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem, Herrmann a synové, Praha 2009 
MACHALICKÝ, J.: Česká kresba XX. století. SČGU Hollar, Praha 1997. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)

Praktický seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)

Aktivní účast, seminární práce- práce na zadaném autorském projektu (malířský/kresebný cyklus obsahující minimálně 5 prací). Výstupem je výstava či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí.

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (22.02.2024)

Úvodní setkání, představení plošných technik výtvarného vyjadřování.

seznámení se s rozmanitými didaktickými postupy, teoretické souvislosti s uměleckými směry 20. a 21. st.

zadání tématu projektů, na kterých budou studenti průběžně pracovat

- Individuální práce na projektech pod vedením výtvarného pedagoga a umělce:

Ateliérová výuka, která se soustředí na projekty studentů:

Krajina a prostor a možnosti jeho využití ve vlastní tvorbě.

Samostatná návštěva výstavy současného umění.

Individuální konzultace.

Prezentace výtvarného portfolia či výstavy s reflexí.

1. úvodní setkání, kresba  vlastní Cesty

2. Moje místo- tušová malba

3. Moje místo- tušová malba

4. Moje místo- akvarel

5. - Moje místo- akvarel

6. procházka po exteriéru - sídliště Ládví

7. Workshop- Tomáš Dzadoň

8. práce v keramické dílně - reliéf krajina

9 . práce v keramické dílně - reliéf krajina.

10. práce v keramické dílně - reliéf krajina

11. společná prezentace / návštěva výstavy

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)

zkouška 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK