Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která reflektuje plošné vnímání, navazuje na kurz Základy plošné a prostorové
tvorby 1. Je pokračováním setkávání studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho
následnou transformací do pedagogického procesu. Studenti rozvíjí principy plošné tvorby, linii, tvar, prostor, světlo,
strukturu v kresbě a malbě. Kurz zprostředkuje hlubší poučení o barvě, základy barevné kompozice, zaměří se na
různé interpretace reality. Studenti si během vybraných etud ověří proměny malířského vyjádření a funkce barvy,
důležitost barevného vyjádření ve výtvarném umění v různých stylech a epochách. Výsledkem kurzu je prezentace
výstavy nebo autorského portfolia studentů, ve kterém hledají vlastní řešení konceptu na aktuálně zadaného téma.
Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá
pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného
umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Cílem kurzu je pochopení komplexní funkce plošného
vyjadřování ve vlastní tvorbě a následná schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do
didaktických kompetencí učitele. Transformace těchto komplexních poznatků do přípravy vyučovacích hodin. Úvodní
setkání, představení plošných technik výtvarného vyjadřování. seznámení se s rozmanitými didaktickými postupy,
teoretické souvislosti s uměleckými směry 20. a 21. st. zadání tématu projektů, na kterých budou studenti průběžně
pracovat - Individuální práce na projektech pod vedením výtvarného pedagoga a umělce: Ateliérová výuka, která se
soustředí na projekty studentů: -příprava, skici - realizace - finalizace, společná reflexe Společná návštěva výstavy
současného umění Individuální konzultace Prezentace výtvarného portfolia či výstavy s reflexí.
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
The course focuses on studio teaching, which connects area and spatial perception, follows the course Basics of Area and Spatial Creation 1. It is a continuation of students' encounters with historical and contemporary trends in fine arts and its subsequent transformation into the pedagogical process. The course is divided into block teaching and is led by two teachers, practical seminars thematically follow each other, they connect. Spatial and object creation will take place in the studio and the open air. In the first part of the course focused on surface creation, students develop the principles of surface creation. The second part of the course is focused on cultivation in the field of spatial and object creation in the studio and also in the open air. Studio teaching blends conceptually and formally during the presentation of the exhibition or the author's portfolio of students, in which they are looking for their solution to the concept on the currently assigned topic. Part of the whole work process is a continuous reflection and self-evaluation of the art process, which also helps to understand the author's work from the position of art teacher. Understanding and placing one's work in the context of contemporary art, through a visit to an exhibition at a gallery institution. The course aims to understand the complex function of surface and spatial expression in one's work and the subsequent ability to transform the acquired knowledge and artistic skills into the didactic competencies of the teacher. Transformation of knowledge into lesson preparation. The course-object creation course aims to apply the knowledge from the previous teaching of surface and spatial creation, to look for a relationship and attitude to a real place; articulate an artistic idea in a given time and space.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
15 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd. GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. LODWICK, M.: Obrazy vyprávějí. Mladé letá, Bratislava 2003. LUCIE-SMITH, E.: Art Today. Praha: Slovart, 1996. ISBN 801-85871-97-1. ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění: SPN Praha. 1992. ISBN 80-04-25555-8
CÍLEK, V., Krajiny vnitřní a vnější. Praha 2002. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-86569-29-2 FRANCASTEL, P.: Malířství a společnost. Barrister a Principal, Praha 2004. PALLASMAA, J.: Myslící ruka. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-09-6 PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem, Herrmann a synové, Praha 2009 MACHALICKÝ, J.: Česká kresba XX. století. SČGU Hollar, Praha 1997.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Praktický seminář
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)
Aktivní účast, seminární práce- práce na zadaném autorském projektu (malířský/kresebný cyklus obsahující minimálně 5 prací). Výstupem je výstava či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí.
Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (22.02.2024)
Úvodní setkání, představení plošných technik výtvarného vyjadřování.
seznámení se s rozmanitými didaktickými postupy, teoretické souvislosti s uměleckými směry 20. a 21. st.
zadání tématu projektů, na kterých budou studenti průběžně pracovat
- Individuální práce na projektech pod vedením výtvarného pedagoga a umělce:
Ateliérová výuka, která se soustředí na projekty studentů:
Krajina a prostor a možnosti jeho využití ve vlastní tvorbě.
Samostatná návštěva výstavy současného umění.
Individuální konzultace.
Prezentace výtvarného portfolia či výstavy s reflexí.
1. úvodní setkání, kresba vlastní Cesty
2. Moje místo- tušová malba
3. Moje místo- tušová malba
4. Moje místo- akvarel
5. - Moje místo- akvarel
6. procházka po exteriéru - sídliště Ládví
7. Workshop- Tomáš Dzadoň
8. práce v keramické dílně - reliéf krajina
9 . práce v keramické dílně - reliéf krajina.
10. práce v keramické dílně - reliéf krajina
11. společná prezentace / návštěva výstavy
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (18.01.2024)