PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy prostorové tvorby 1 - OPBV3V014A
Anglický název: Basics of Spatial Art Creation I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
Vyučující: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Korekvizity : OPBV3V016A
Je prerekvizitou pro: OPBV3V024A
Anotace -
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)
Kurz se zaměřuje na rozvíjení a prohlubování základních znalostí v oblasti prostorové tvorby, v modelování. Posluchači mají možnost ověřování vlastní schopnosti vnímat a umělecky – výtvarně uchopovat konkrétní reálný prostor pomocí jednoduchých etud. Tyto etudy odkazují pokaždé z jiné strany na kultivaci vnímání a uchopování reálného prostoru. Pomocí tvárných materiálů jako je sochařská hlína se učí více propojovat pojmovou stránku výtvarného vyjádření a smyslové vnímání konkrétní prostorové situace. Mohou tak ve výukovém prostředí konfrontovat vlastní výtvarný vklad s konkrétní situací v prostoru v neustálé dynamice změn a množství významů a kontextů. Kurz se zaměřuje na tvůrčí práci formujícího se budoucího učitele jako osobnosti, která dokáže transformovat umělecké myšlení do pedagogické praxe. Kurz propojuje složky samotného aktu tvorby a prezentace tvůrčích postupů a finálního řešení projektu.   Cílem kurzu je prohlubování a kultivace znalostí v oblasti prostorové tvorby jako prostředku pro systémovou součást komplexní přípravy studentů pro výuku výtvarné výchovy. Dalším cílem je prohloubit kreativní složky osobnosti, rozvíjet praktické i teoretické poznatky, schopnost kriticky myslet v kontextu s historií a současností sochařství a prostorové tvorby. Je také podstatné kultivovat schopnost prezentovat své výtvarné postoje v komunikaci s publikem jako trénink pro tvůrčí postup v pedagogickém prostředí. Seznámení s obsahem výuky a tématem semestru; seznámení s časovým rozvrhem dílčích úkolů směřujících k finalizaci semestrálního projektu; společná ateliérová tvorba a individuální práce jako počáteční rozpracování tématu; společné a individuální návštěvy výstav současného umění s následnými diskusemi a reflexemi umisťované v časovém rozvrhu dle aktuální potřeby; dílčí prezentace rozpracovaných projektů s individuálním přístupem; finalizace, prezentace, společná reflexe, zpětná vazba pedagoga.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 21 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)

PRECLÍK, V.: Paměťsochařskéhoportrétu. Academia, Praha 2004  
ROESELOVÁ, V.: Technikyvevýtvarnévýchově. SARAH, Praha 1996.  
ŠTECH, V.V.: Rozprava o reliéfu. HSU, Brno 1956.  
ZHOŘ, I.: Klíče k sochám. SPN, Praha 1987.  
ZHOŘ, I.: Hledánítvaru. SPN, Praha 1997.  
LYNTON, N.: Umění 19. a 20. století. Artia, Praha 1981.  
PIJOAN, J.: Dějinyumění 10, 12. Knižníklub - Balios, Praha 1991-2004  
ROESELOVÁ, V. Technikyvevýtvarnévýchově. Praha : Sarah, 1996  
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvarvevýtvarnévýchově. Praha : Sarah, 2004.  
VOLAVKOVÁ-SKOŘEPOVÁ, Z. Myšlenkymoderníchsochařů. Praha :Obelisk 1971  
Monografiesoučasnýchsochařů, katalogysoučasnýchsbírek a výstav.  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)

 

Účast na seminářích, komunikace s vyučujícím, splnění jednotlivých seminárních úkolů i úkolu semestrálního. V případě společného výstavního projektu  jako výstupu předmětu semestru(po vzájemné dohodě) je nutná týmová práce.

 

Studentky a studenti vytvoří prezentaci (portfolio) zpracování tématu a obsahu výuky s popisy a komentáři (reflexemi tvůrčích postupů) ve formátu PDF. Prezentaci vloží nejpozději v den konání společné prezentace do MS teams do příslušného kanálu určeného vyučujícím. Prezentace výstupu předmětu se bude konat buď prezenčně, nebo distančně dle aktuální situace vyplývající z opatření vlády Čr v souvislosti s pandemickou situací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK