Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která reflektuje plošné vnímání uměleckého díla. Je prvním představením a
setkáním studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do
pedagogického procesu. V tomto kurzu si studenti osvojí základní principy plošné tvorby, především kresby a malby,
začlení ji do teoretického kontextu. Studenti prostřednictvím získaných dovedností rozvíjí schopnost výtvarného
vidění, myšlení a vnímání plošného zobrazování. Výsledkem kurzu je prezentace vlastní výstavy nebo autorského
portfolia studentů. Součástí celého procesu práce studentů je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu,
který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby
do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Kurz se zaměřuje na komplexní
transformaci tacitní znalosti získané během ateliérové výuky do pedagogické praxe. Cílem kurzu je seznámit se a
následně pochopit základní funkce výtvarného výrazu ve výtvarném umění a ve vlastní tvorbě. A následně
transformovat získané praktické znalosti a výtvarné dovednosti do didaktických kompetencí učitele. Stručné
představení technik plošného vyjadřování, kontexty současného umění; seznámení se s rozmanitými didaktickými
postupy při plošném výtvarném vyjadřování: malba akrylovými, vodovými barvami (seznámení se s rozmanitými
malířskými technikami), kresba tužkou, uhlem; individuální konzultace, společná návštěva výstavy současného umění;
prezentace výtvarného portfolia či výstavy s reflexí.
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
The course focuses on studio teaching, which reflects the general perception of the work of art. It is the first introduction and meeting of students with historical and contemporary tendencies in fine arts and its subsequent transformation into the pedagogical process. In this course, students will learn the basic principles of surface creation, especially drawing and painting, integrating it into a theoretical context. Through the acquired skills, students develop the ability of artistic vision, thinking and perception of surface imaging. The result of the course is a presentation of the students' exhibition or author's portfolio. Part of the whole process of students' work is continuous reflection and self-evaluation of the art process, which also helps to understand the author's work from the position of art teacher. Understanding and placing one's work in the context of contemporary art, through a visit to an exhibition at a gallery institution. The course focuses on the complex transformation of tacit knowledge acquired during studio teaching into pedagogical practice. The aim of the course is to get acquainted with and subsequently understand the basic functions of artistic expression in fine arts and one's work. And then transform the acquired practical knowledge and art skills into the didactic competencies of the teacher. Brief introduction to techniques of surface expression, contexts of contemporary art; getting acquainted with various didactic procedures in surface artistic expression: painting with acrylic and watercolors (getting acquainted with various painting techniques), drawing with pencil, charcoal; individual consultations, joint visit to an exhibition of contemporary art; presentation of art portfolio or exhibition with reflection.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
21 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. PhaidonPress 1999 GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989 LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010 ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání. SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015 ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání. ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
Praktický seminář.
V připadě pandemických opatření bude kurz veden distační výukou přes Microsef Teams.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí. V případě pandemických opatření bude upraveno.
Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (14.09.2023)
Stručné představení technik plošného vyjadřování, kontexty současného umění; seznámení se s rozmanitými didaktickými postupy při plošném výtvarném vyjadřování: malba akrylovými, vodovými barvami (seznámení se s rozmanitými malířskými technikami), kresba tužkou, uhlem; individuální konzultace, společná návštěva výstavy současného umění; prezentace výtvarného portfolia či výstavy s reflexí.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)