PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Introduction to socially engaged arts - OPBV3V004C
Anglický název: Introduction to socially engaged arts
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/3, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 54 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (07.06.2023)
Kurz je nabízen jako masivní otevřený online kurz (MOOC). Vychází z výzkumného projektu financovaného Evropskou komisí „Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture“ (AMASS, 2020-2023). Čím je umění prospěšné společnosti? Může být společenským tmelem a propojovat lidi? Kurz poskytuje přehled o typech sociálně angažovaného umění a jeho postupech v různých vzdělávacích nebo obecně prospěšných organizacích. Představuje různé participativní umělecké metody a iniciativy, které zmírňují společenské problémy, pomáhají tvořit, zapojovat a propojovat komunity a představují vliv umění na wellbeing lidí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (07.06.2023)

Účastníci se v kurzu seznámí s metodami a postupy, které využívá sociálně angažované umění pro zapojení marginalizovaných komunit. Účastníci prostudují principy, etiku a koncepce komunitního umění. Budou studovat a kriticky reflektovat přístupy sociálně angažovaného umění. Po absolvování kurzu budou účastníci schopni připravit a realizovat vlastní projekt, zaměřený na zapojení marginalizovaných komunit pomocí umění a designu. Kurz je vhodný pro studenty učitelství, studenty umění a designu, pracovníky v kultuře, pedagogy v oblasti umění a tvůrce vzdělávacích a kulturních politik.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (07.06.2023)

Fulka, J. (2020). Deafness, Gesture, and Sign Language in the 18th Century French Philosophy. Vol. 8 in the Gesture Studies series, edited by Adam Kendon. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Rancière, J. (1991) Le maître ignorant. The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation. Translated, with an Introduction, by Kristin Ross. Stanford University Press. Stanford, California. http://abahlali.org/files/Ranciere.pdf
Fulková, M.; Tipton, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42.

Sylabus -
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (02.10.2023)

Účastníci kurzu samostatně prochází osmi lekcemi, kde jsou pro ně připraveny video přednášky, praktická cvičení, odkazy na zdroje a seznamy studijní a odborné literatury, vizuální reference a další. Každá lekce vychází ze zkušeností projektu realizovaného v jedné z osmi evropských zemí (Finsko, Česká republika, Portugalsko, Malta, Itálie, Maďarsko, Švédsko a Velká Británie). Kurz absolvují účastníci samostatně podle svých časových možností. Kurz se skládá z 8 lekcí (celkem 108 hodin). Kurz probíhá v angličtině.

Kurz najdete na webové stránce https://www.amassmooc.com/, zde je třeba se do kurzu zaregistrovat.

•         Výtvarná otevřená forma ve výtvarné výchově Neslyšících: Spojování lidí - ČESKÁ REPUBLIKA

•         Úvod do sociálně angažovaného umění pro inkluzivní komunity - FINSKO

•         Znevýhodněné komunity a sociální média: Umělecká intervence, vizuální vyprávění příběhů a skutečný hlas lidí - MAĎARSKO

•         Na designu založené participativní procesy se stakeholdery v oblasti umění a kultury - ITÁLIE

•         Zapojování různých komunit do umění - MALTA

•         Způsoby posílení postavení lidí prostřednictvím vizuálního vyprávění a dokumentace - PORTUGALSKO

•         Evropská kulturní politika a sociálně angažované umění - ŠVÉDSKO

•         Rozvoj pozitivních partnerství v oblasti sociálně angažovaného umění - SPOJENÉ KRÁLOVSTVÍ

Účastníci studují samostatně zadanou odbornou literaturu, sledují videopřednášky, prezentace a podcasty. Mohou si zvolit pořadí, v jakém se chtějí lekcím věnovat. Pokyny k dokončení kurzu jsou poskytovány v průběhu kurzu. Studenti budou hodnoceni prostřednictvím testu - otázky s výběrem z několika odpovědí (MCQ).

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (10.10.2023)

Test (MCQ) vycházející z obsahu kurzu.

Po úspěšném absolvování testu bude studentovi/studentce automaticky vygenerován certifikát.

Pro udělení zápočtu se prosím obraťte na tajemnici Katedry výtvarné výchovy Michaelu Kuříkovou, michaela.kurikova@pedf.cuni.cz. Zápočet bude udělen na základě dodání certifikátu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK